ترامپ، مارک زاکربرگ را «جنایتکار» خواند

مدیر فیس‌بوک و همسرش در جریان انتخابات، صدها میلیون دلار به دفاتر انتخاباتی محلی کمک کرده بودند

این پول صرف خرید لوازم کمکی برای مسئولان دسته‌بندی و پردازش برگه‌های رای پستی شد‌ -Andy JACOBSOHN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌ متحده، با انتشار بیانیه‌ای، از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، به‌شدت انتقاد کرد و مدیر این رسانه اجتماعی را به اتهام اهدای صدها میلیون دلار به دفاتر انتخاباتی محلی «جنایتکار» خواند.

ترامپ در بیانیه‌ای که با ایمیل فرستاده بود، خطاب به طرفدارانش گفت: «مارک زاکربرگِ به نظر من جنایتکار، مجاز است بیش از ۴۰۰ میلیون دلار خرج کند و در نتیجه، بتواند روند انتخابات ریاست جمهوری را تغییر دهد و هیچ اتفاقی برای فیس‌بوک نیفتد.»

مشخص نیست که آیا آقای ترامپ چنین کنایه می‌زند که آقای زاکربرگ به دشمنان او کمک‌های تبلیغاتی ‌کرده است یا اینکه رئیس فیس‌بوک را متهم می‌کند که با کمک‌هایش باعث دست‌کاری در انتخابات شده است.

سال گذشته، آقای زاکربرگ و همسرش، پریسیلا چان، ۴۰۰ میلیون دلار به دفاتر انتخاباتی محلی اهدا کردند تا به آن‌ها کمک کنند با اختلال‌هایی که به‌دلیل کرونا در رای‌گیری حضوری ایجاد شده است مقابله کنند.

این پول صرف خرید ماسک و دستکش برای کارکنان و لوازم کمکی برای مسئولان انتخاباتی شد تا در دسته‌بندی و پردازش برگه‌های رای پستی به آن‌ها کمک کنند.

سخنگوی آقای زاکربرگ و خانم چان در بیانیه‌ای در بیزینس اینسایدر به رئیس‌جمهوری پیشین چنین پاسخ داد: «سال گذشته، زمانی که زیرساخت انتخابات ملی ما به دلیل همه‌گیری با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد و دولت فدرال نتوانست وجه کافی فراهم کند، مارک و پریسیلا این بودجه را برای دو سازمان غیرحزبی فراهم کردند تا شهرها و ایالت‌ها اطمینان حاصل کنند که ساکنانشان فارغ از اینکه طرفدار چه حزبی باشند و چه کسی را ترجیح می‌دهند بتوانند رای دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنگو همچنین اشاره کرد که این کمک مالی فقط در مناطق حامی دموکرات‌ها توزیع نشده و بیشتر مناطق جمهوری‌خواه هم درخواست کردند و پول دریافت کردند.

ناگفته نماند جمهوری‌خواهان سعی کردند جلوی این پول را در ۹ ایالت سرنوشت‌ساز بگیرند زیرا به گفته‌ آن‌ها این «کارزاری پنهانی» برای تقلب در انتخابات بود.

در آن زمان آقای زاکربرگ در پستی طولانی در مورد این کمک‌ها توضیح داد و خاطرنشان کرد که با منتقدان در این مورد موافق است که دولت‌ـ نه اهداکنندگان خصوصی‌ـ باید به تغییراتی کمک مالی کنند که تضمین می‌کند انتخابات تحت تاثیر همه‌گیری کرونا مختل نمی‌شود.

او نوشت: «از اولین کمک ما، چندین دعوی در دادگاه مطرح شده است تا جلوی استفاده از این کمک‌های مالی را بگیرد چون ادعا می‌کنند سازمان‌هایی که این کمک‌ها را دریافت کرده‌اند دستور کار حزبی داشته‌اند.»

«این دروغ است. این کمک‌های مالی به تمام جوامع در سراسر کشور تعلق دارد‌‌ــ خواه شهری باشد یا روستایی یا وابسته به حومه‌ــ و سازمان‌های غیرحزبی تقسیم آن را بر عهده دارند.»

حمله اخیر آقای ترامپ هم‌زمان است با تبلیغ‌ها در مورد اقدام اخیرش، رسانه‌ای اجتماعی که هدف آن ارائه جایگزینی برای فیس‌بوک و توییتر برای محافظه‌کاران است.

تلاش‌های پیشین ایجاد چنین سایت‌هایی‌ــ مانند «فرانک» مایک لیندل، مدیرعامل سایت مای‌پیلو و «گتر» جیسون میلر، سخنگوی پیشین آقای ترامپ‌ــ تا حد زیادی ناموفق بوده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان