تماشای «میم‌»های خنده‌دار به تحمل اضطراب ناشی از همه‌گیری کمک می‌کند

«مردم از رسانه‌های اجتماعی و به ویژه میم‌ها همچون راهی برای فکر کردن درباره همه‌گیری استفاده می کنند»

انجمن روانشناسی آمریکا،  ۷۴۸ نفر را در دسامبر ۲۰۲۰ برای بررسی چگونگی تاثیر «میم‌»ها بر احساسات‌ آنان مورد مطالعه قرار داد - فلش‌خور

بر اساس مطالعه‌ای جدید، دیدن «میم‌»های (meme) خنده‌دار ممکن است به افراد کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند و اضطراب ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا را راحت‌تر تحمل کنند.

این تحقیق که انجمن روانشناسی آمریکا آن را منتشر کرده است، ۷۴۸ نفر را در دسامبر ۲۰۲۰ برای بررسی چگونگی تاثیر «میم‌»ها بر احساسات‌ آنان مورد مطالعه قرار داد.

جسیکا گال میریک، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این باره گفت: «با ادامه بیماری همه‌گیر، این موضوع هر چه بیشتر برای من جلب توجه کرد که چگونه مردم از رسانه‌های اجتماعی و به ویژه میم‌ها همچون راهی برای فکر کردن درباره همه‌گیری استفاده می کنند.»

پس از اندازه‌گیری میزان عصبی بودن یا اضطراب هر یک از شرکت‌کنندگان، محققان به یک گروه سه «میم» تصادفی را نشان دادند که برخی‌شان زیرنویس‌هایی درباره کرونا داشتند. سپس متن بدون تصویر، جداگانه به گروه کنترل نشان داده شد.

از افراد هر دو گروه خواسته شد تا شوخ‌طبعی و جذابیت «میم»‌ها و میزان اضطراب، و احساسات مثبت مانند آرامش، طمأنینه و شادی را که بعد از آن احساس کرده بودند، ارزیابی کنند.

همچنین از آن‌ها خواسته شد که میزان تاثیر رسانه‌ها را به اندیشیدن آنان درباره سایر اطلاعاتی که در باره کرونا می‌دانستند، اعتمادشان به توانایی خود برای مقابله با همه‌گیری، و میزان نگرانی و اضطراب خود را در باره ویروس، رتبه‌بندی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میریک گفت: «دریافتیم که مشاهده فقط سه میم می‌تواند به مردم در مقابله با اضطراب زندگی در دوران همه‌گیری جهانی کمک کند.»

کسانی که «میم‌»ها را دیدند، سطوح بالاتری از احساسات مثبت را نسبت به آنهایی که «میم» ندیدند، گزارش کردند و کسانی که «میم‌»ها با زیرنویس‌های مربوط به کرونا به آنها نشان داده شد، میزان کمتری از نگرانی و اضطراب گزارش کردند.

علاوه بر این، افرادی که «میم»‌های با پیام‌های کرونایی مشاهده کرده بودند، عمیق‌تر درباره محتوای مشاهده شده فکر کردند و به توانایی خود در مقابله با همه‌گیری اطمینان بیشتری داشتند.

میریک گفت یافته‌ها نشان می‌دهد که محتوای رسانه‌های اجتماعی درباره رویدادهای عمومی اضطراب‌‌زا می‌تواند به مردم در پردازش اخبار، بدون غرق شدن در آن، کمک کند.

او گفت: «در حالی که سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه کرد که برای سلامت روان خود از دیدن زیاده از حد اخبار مربوط به کرونا اجتناب کنند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که میم‌هایی با محتوای کرونایی می‌تواند به افراد کمک کند تا به توانایی خود به مقابله با همه‌گیری اطمینان بیشتری داشته باشند.»

«اگر همه ما از نحوه اثرگذاری رفتارهای خود، از جمله صرف کردن زمان در اینترنت، بر حالات احساسی خود آگاه باشیم، آنگاه بهتر می‌توانیم از رسانه‌های اجتماعی برای کمک به خود در مواقع نیاز، و نیز کناره‌گیری از آن در آن زمان لازم، بهره‌برداری کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی