سودمندی بالقوه اشعه مادون قرمز برای کمک به مبتلایان به زوال عقل

محققان بر این باورند که درمان با تحریک مستقیم نوری بر روی جمجمه می‌تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد

تریسی اسلون ۵۶ ساله یکی از کسانی است که از این کلاه‌ برای تقویت حافظه خود استفاده کرده است- Durham University

به گفته محققان، درمان با اشعه مادون قرمز می‌تواند بالقوه برای کمک به مبتلایان به زوال عقل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در مطالعه‌ای آزمایشی به سرپرستی دکتر پل چازوت از دانشگاه دورهام و گوردون دوگال، پزشک عمومی، از کلاهی برای تاباندن نور به مغز داوطلبان سالم استفاده شد. نتایج، حاکی از بهبود حافظه، عملکرد حرکتی، و مهارت‌های پردازشی داوطلبان بود.

در نتیجه، محققان بر این باورند که درمان با تحریک مستقیم نوری بر روی جمجمه (PBM-T) می‌تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد.

دکتر چازوت گفت: «گرچه این مطالعه‌ای آزمایشی است و به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد درمانی شامل اشعه مادون قرمز می‌تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد و این موضوع ارزش بررسی دارد.»

«در واقع، ما و همکاران تحقیقاتی آمریکایی ما اخیراً مطالعه بالینی مستقل جدیدی منتشر کردیم که اولین شواهد را در خصوص بهبود عمیق و سریع عملکرد حافظه در زوال عقل ارائه می‌دهد.»

در این مطالعه که در مجله «فوتوبایومادولاسیون، فوتو مدیسین اند لیزر سرجری» (Photomedicine And Laser Surgery) منتشر شد، ۱۴ فرد سالم با سن ۴۵ سال و بیشتر، به مدت یک ماه روزی دو بار و هر بار شش دقیقه تحریک مستقیم نوری بر روی جمجمه را در طول موج ۲۰۶۸ نانومتر دریافت کردند.

در کنار این داوطلبان، به یک گروه کنترل متشکل از ۱۳ نفر کلاه ساختگی داده شد تا از آن استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج آزمایش بر روی دو گروه نشان داد که عملکرد حرکتی، حافظه، و سرعت پردازش مغز در افرادی که از کلاه واقعی استفاده کردند در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده کردند‌، به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.

کلاه تحریک مستقیم نوری بر روی جمجمه با قیمت ۷۲۵۰ پوند که دکتر داگال آن را طراحی کرده است، با ارسال نور مادون قرمز به اعماق مغز که از ۱۴ مجموعه نور ال‌ای‌دی خنک‌‌شده با پنکه منتشر می‌شود، کار می‌کند.

گوردون دوگال (پزشک عمومی) گفت که این کلاه «ممکن است به سلول‌های مغزی در حال مرگ کمک کند تا دوباره به سلول‌های فعال بازسازی شوند.»

او افزود: «تحقیقات بیشتری برای درک کامل سازوکار عمل این کلاه مورد نیاز است.»

تریسی اسلون ۵۶ ساله یکی از کسانی است که از این کلاه‌ برای تقویت حافظه خود استفاده کرده است. او که کارش مدیریت اداری پزشک عمومی است، سالم است و دارای هیچ عارضه‌ای تشخیص داده‌ شده‌ای نیست که بر حافظه او تاثیر بگذارد. با این حال، پس از استفاده از این کلاه به مدت سه ماه، صبح و شب هر بار به مدت شش دقیقه، شاهد بهبود حافظه‌اش در زندگی روزمره خود بود.

او می‌گوید: «حافظه من همین‌طوری‌اش هم خوب نیست و فکر می‌کنم هر چه پیرتر شوم، بهتر نمی‌شود. بنابراین فکر کردم این درمان را امتحان بکنم.»

«مطمئن نبودم که این امر بتواند تغییری ایجاد کند، اما صادقانه بگویم ،فکر می‌کنم این اثر را داشت.»

«پس از چند هفته متوجه شدم که الگوی خواب من بهتر است، احساس آرامش بیشتری دارم و انرژی‌ام نیز بیشتر است.»

این مطالعه مبتنی بر ۲۰ سال پژوهش دکتر چازوت در زمینه شناسایی، توسعه و اعتبارسنجی یک طول موج خاص مادون قرمز برای استفاده در درمان زوال عقل است.

این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که مطالعه‌ای در ایالات متحده نشان داد که درمان با نور مادون قرمز بر افراد مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط، ​​تاثیر مثبت دارد.

© The Independent