‌اف‌ای‌تی‌اف؛ ایران در فهرست سیاه باقی‌ماند

ترکیه به فهرست خاکستری اضافه شد

تصویر آرشیوی از نشست اف‌ا‌ی‌تی‌اف-عکس از وب‌سایت گروه ویژه اقدام مالی

گروه ویژه اقدام مالی با نام اختصاری اف‌ای‌تی‌اف (FATF) در پایان نشست عمومی اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که ایران و کره شمالی همچنان در فهرست سیاه باقی ‌می‌مانند و ترکیه، اردن و مالی، تازه‌واردها به فهرست خاکستری خواهند بود.

اف‌ای‌تی‌اف در سال ۱۹۸۹ با هدف مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و دیگر تهدید‌ها علیه سیستم مالی بین‌المللی ایجاد شد و درحال حاضر ده‌ها کشور شامل دو سازمان منطقه‌ای: کمیسیون اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، از اعضای آن به‌شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تفاوت فهرست سیاه و خاکستری در این است که در فهرست اول کشورها با برچسب غیرهمکار و اقدامات تقابلی شناخته می‌شوند و در فهرست خاکستری تنها موضوع نظارت شدید مطرح است.

ایران از سال ۱۳۹۸ به دلیل تامین مالی تروریسم دوباره به فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف بازگشته است.

تصویب لوایج اف‌ای‌تی‌اف از جمله موضوعات جنجالی در ایران است. گروه ویژه اقدام مالی از ایران می‌خواهد لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی را تصویب و اصلاحاتی را در نظام مالی خود اعمال کند. اما مقامات تهران به دلایل متعددی از جمله احتمال ردیابی روابط مالی با گروه‌های شبه‌نظامی و دور زدن تحریم‌ها از این اقدام خودداری می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند حتی در صورت لغو تحریم‌ها، تصویب نشدن لوایح اف‌ای‌تی‌اف در ایران و باقی‌ماندن نام این کشور در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، مانع تعامل تجاری بین‌المللی گسترده با تهران خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد