هزینه ۲۰ میلیارد دلاری نپیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف»

«ایران با نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف از خود چهره‌ای مانند قاچاقچی‌ها به نمایش گذاشته است»

مجمع تشخیص مصلیحت نظام معتقد است که شفافیت تجاری از امکان دور زدن تحریم ها جلوگیری می کند - عکس از فیلم مناظره

وزیر پیشین راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» مشکلی برای پوشش تجاری و دورزدن تحریم‌ها ایجاد نمی‌کند گفت که ایران بابت نپیوستن به این سازمان، از خود چهره‌ای مانند «قاچاقچی»‌ها در جهان به نمایش گذاشته و سالانه ۲۰ میلیارد دلار هزینه اضافی به مردم تحمیل می‌کند.

عباس آخوندی که با غلام‌رضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص نظام در تلویزیون اینترنتی اکوایران مناظره می‌کرد، اظهار داشت که نپیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» باعث ایجاد همین فسادهای هزار میلیارد تومانی می‌شود.

 او درباره نحوه صادرات و واردات کالا افزود تاجر ایرانی ناچار است از ایران کالا را بارگیری کند و سپس در یک کشور دیگر، کالا را به یک کشتی دیگر انتقال دهد. در آنجا با استفاده از یک شرکت صوری مبدأ کالا را عوض کند و با بارنامه‌ای جدید به مقصد مشتری اصلی ارسال کند. برای دریافت پولش هم مجبور است درصدی به همین افراد بپردازد تا پول را از خریدار بگیرند و به ایران تحویل دهند. این موضوع متناسب با نوع کالا، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه اضافی به تاجر تحمیل می‌کند که او هم بر قیمت تمام شده اضافه می‌کند. همین پروسه سالیانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به کل اقتصاد ایران هزینه اضافی وارد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اسبق مسکن و شهرسازی ادامه داد به دلیل اینکه این کار غیرقانونی است، ایران مجبور است از طریق صرافی‌ها یا دلال‌ها اقدام کند و همین موضوع باعث شده تا هزاران میلیارد تومان از پول تجار ایرانی تابه‌حال در عراق، امارات و سایر کشورها خورده شود. اما آنها به دلیل ماهیت غیرقانونی کارشان، نمی‌توانند به جایی شکایت کنند و پولشان را بگیرند.

در اینجا مصباحی مقدم نیز تأکید کرد گاهی حتی به بندر کشور دیگر نمی‌رسد، بلکه ما در دریا پس از خاموش‌کردن جی‌پی‌اس، کالا را به کشتی دیگر منتقل می‌کنیم و تنها در شرکت دوم، اسناد را تغییر می‌دهیم.

آخوندی همچنین در واکنش به ادعای این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفت ما نمی‌توانیم معاملات خود را شفاف کنیم چون آمریکا با استفاده از همین شفافیت ما را تحریم می‌کند، گفت ما هم‌اکنون در جهان چهره‌ای مانند یک گروه قاچاقچی از خود نمایش داده‌ایم که حاضر نیست به کنوانسیون‌ها و معاهده‌های مبارزه با پول‌شویی و حمایت از تروریسم بپیوندد. وی همچنین تأکید کرد اینکه فکر کنیم با عدم شفافیت آمریکا از معاملات ما باخبر نمی‌شود اشتباه است. چون طرف‌های دوم معامله شفاف عمل می‌کنند. بااین‌حال مصباحی مقدم گفت که تابه‌حال این‌طوری نبوده و ما توانسته‌ایم ۴۰ میلیارد دلار از این راه ارز وارد کشور کنیم.

وزیر پیشین کابینه روحانی خاطرنشان کرد که مسئله تحریم ایالات متحده و مسئله پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» دو مقوله جداست که باید به شکل جداگانه هم پیگیری شود. او تأکید کرد که اگر ایران همین امروز هم به «اف‌ای‌تی‌اف» بپیوندد، حداقل سه سال زمان برای اجرای کلیه برنامه‌های اجرایی آن نیاز دارد.

پس از امضای برجام دولت روحانی تلاش بسیاری کرد تا ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» بپیوندد اما پس از ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، با مخالفت این نهاد انتصابی مواجه شد.