نمایش گردان انتحاری، شروع به کار نخستین شبکه تلویزیونی طالبان

رسانه‌های دولتی، از جمله رادیو تلویزیون ملی افغانستان، صرفا نشست‌های سران طالبان را پوشش می‌دهند

روز یکشنبه، ۱۷ اکتبر، نخستین شبکه رادیو تلویزیونی طالبان با نام «الهِجره» در کابل آغاز به کار کرد.

الهجره نام مرکز انتشاراتی گروه طالبان بود که با فعالیت آنلاین، در بیست سال اخیر ویدیوهای تبلیغاتی از فعالیت‌های نظامی جنگجویان آن گروه را منتشر می‌کرد. در نخستین برنامه تلویزیون الهجره، یک بسته‌ی تصویری از مراکز آموزشی گردان‌های انتحاری طالبان منتشر شده است.

فعالان رسانه‌ای طالبان در شبکه‌های اجتماعی، با نشر عکس‌هایی از فعال شدن این شبکه تلویزیونی که هم‌زمان روی موج FM نیز پخش می‌شود، ابراز خوشحالی کرده‌اند.

در صفحه توییتر الهجره اعلامیه‌ای منتشر شده و در آن گفته شده است که پخش برنامه‌های این رسانه از ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر تا ۹:۰۰ شب به وقت محلی، آغاز شده است.

شبکه خبری آریانا نیوز مستقر در کابل، خبر داده است که رادیو تلویزیون الهجره روی امواج «رادیو تلویزیون ولسی جرگه» که رسانه ویژه مجلس نمایندگان افغانستان بود، پخش برنامه‌های خود را آغاز کرده است. رادیو تلویزیون ولسی جرگه که برای پوشش مباحث مجلس نمایندگان افغانستان ایجاد شده بود، روزانه نشست‌های مجلس را به صورت زنده پخش می‌کرد. این رسانه منبع خبری بسیاری از مردم و رسانه‌ها برای کسب اطلاعات در مورد محتوای نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مجلس نمایندگان در دولت پیشین افغانستان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در حالی نخستین رسانه دیداری و شنیداری‌شان را با استفاده از امکانات و امواج یک رسانه‌ دولت پیشین افغانستان آغاز کرده است که از زمان مسلط شدن این گروه بر کابل، فعالیت  ۷۰ درصد از رسانه‌های افغانستان، به دلیل تهدید، سانسور، و از دست دادن منابع اقتصادی، پایان گرفته است. تا پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، بیش از ۴۰۰ رسانه دیداری، شنیداری، و چاپی در افغانستان فعالیت می‌کردند.

رسانه‌های دولتی، از جمله رادیو تلویزیون ملی افغانستان، صرفا نشست‌های سران طالبان را پوشش می‌دهند و شماری از رسانه‌های مستقل که هنوز در افغانستان فعال هستند، تحت سانسور و قوانین سختگیرانه طالبان مجبورند از دستورات این گروه پیروی کنند. مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان یک «‌آیین نامه» به رسانه‌های افغانستان ارسال کرده‌اند که در آن گفته شده است رسانه‌ها حق ندارند موضوعاتی را منتشر کنند که از سوی مقامات طالبان تایید نشده باشد.

اوایل سپتامبر و همزمان با آغاز اعتراضات گسترده در سراسر افغانستان علیه طالبان، ده‌ها تن از خبرنگاران، فعالان شبکه‎های اجتماعی و چند عکاس که تلاش می‌کردند تجمعات اعتراضی را پوشش دهند، به‌دست افراد طالبان بازداشت و شکنجه شدند.

شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر با نشر اعلامیه‌های متعدد، اقدامات طالبان را برای سرکوب خبرنگاران و اعمال محدودیت بر رسانه‌ها محکوم کرده‌اند و خواستار احترام به حقوق افراد و آزادی‌های آنان شده‌اند.

از آن میان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، روز نهم سپتامبر و پس از بازداشت و شکنجه دو تن از خبرنگاران روزنامه اطلاعات روز به‌دست افراد وابسته به طالبان، با انتشار اعلامیه‌ای آن اقدام طالبان را محکوم کرد.

در پی آن گونه رفتار و اقدامات طالبان، تا کنون صدها خبرنگار و روزنامه‌نگار افغان کوشیده‌اند تا از افغانستان خارج شوند. شماری از خبرنگاران افغان در جریان پروسه تخلیه توسط هواپیماهای نظامی آمریکایی از افغانستان خارج شدند، و شمار دیگری نیز با عبور غیرقانونی از مرزهای زمینی، خود را به پاکستان و ایران رسانده‌اند و وضعیت کنونی و سرنوشت آینده آنان روشن نیست.