خودسرانه آسپرین مصرف نکنید

آسپیرین خون را رقیق می‌کند و ممکن است با کاهشِ احتمال لختگی خون، از سکته و حمله‌های قلبی پیشگیری کند

مصرف دوز کمی از این دارو می‌تواند «فایده مشخص اندکی» برای افراد ۴۰ تا ۵۹ ساله داشته باشد که در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی‌ هستند- JOE RAEDLE / Getty Images via AFP

هیئت پزشکی مهمی به آمریکایی‌های بالای ۶۰ سال توصیه کرده که برای مقابله با خطرهای ناشی از سکته و حمله‌های قلبی از آسپیرین استفاده نکنند.

کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده آمریکا حالا در بازبینی توصیه‌های خود می‌گوید که مصرف اندک روزانه آسپیرین برای افراد این سن مفید نیست، یا فایده‌اش اندک است.

دکتر چیان ون سِنگ، عضو کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF)، گفت: «پیام ما این است: اگر سابقه سکته یا حمله قلبی ندارید، صرف این که به سن خاصی رسیده‌اید دلیل نمی‌شود که مصرف آسپیرین را آغاز کنید.»

در بیانیه مربوط به توصیه‌های کارگروه، رهنمودهای جدیدی بر اساس پژوهش‌های اخیر آمده است.

این هیئت برای اولین بار گفت که ممکن است آسپیرین برای افراد چهل ساله‌ای که احتمال خون‌ریزی ندارند، فایده کمی داشته باشد. این هیئت توصیه‌هایش را در مورد افراد ۵۰ ساله با احتیاط بیشتری بیان کرد و گفت که آن‌ها شواهد روشنی دال بر فایده داشتن آسپیرین برای این رده سنی به دست نیاورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توصیه‌ها در مورد افرادی است که فشار خون یا کلسترول بالا دارند، دچار چاقی مفرط‌ هستند، یا شرایط دیگری دارند که احتمال سکته یا حمله قلبی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

آسپیرین خون را رقیق می‌کند و ممکن است با کاهشِ احتمال لختگی خون، از سکته و حمله‌های قلبی پیشگیری کند.

این کارگروه می‌گوید که مصرف دوز کمی از این دارو می‌تواند «فایده مشخص اندکی» برای افراد ۴۰ تا ۵۹ ساله داشته باشد که در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی‌ هستند.

با این حال، این هیئت اکنون موضعش را تغییر داده است و توصیه می‌کند که افراد بالای ۶۰ سال نباید مصرف آسپیرین را آغاز کنند چون فایده مشخصی برای آن‌ها ندارد.

دکتر سِنگ گفت: «در این صورت، خطر بزرگ‌ترِ خون‌ریزی در سن بالا در واقع فایده بالقوه مصرف آسپیرین را از بین می‌برد.»

دکتر لورن بلاک، محقق و متخصص داخلی در موسسه تحقیقات پزشکی فاینشتاین در منهست نیویورک، گفت که مشورت مهم است، زیرا خیلی از بزرگ‌سالان حتی اگر تا کنون دچار سکته یا حمله‌های قلبی نشده باشند، آسپیرین مصرف می‌کنند.

این کارگروه می‌گوید که بدون در نظر گرفتن سن، آسپیرین را فقط باید تحت نظر مشاور درمان مصرف کرد.

هر شخصی که تا کنون آسپیرین مصرف می‌کرده است، باید قبل از قطع کردن دارو با دکترش مشورت کند.

ریتا سیفلد ۶۳ ساله، فشار خون بالا دارد، و ده سال است که هر روز آسپیرین مصرف کرده است، ولی دو سال پیش دکترش به او گفت که آن را قطع کند.

معلم بازنشسته دبستان از میلواکی (آمریکا) به آسوشیتدپرس گفت: «دکترم گفت که نظرشان عوض شده است.»

بیماری‌های قلبی-عروقی علت اصلی مرگ در ایالات متحده آمریکا است و از هر سه مرگ، یکی را به خود اختصاص می‌دهد.

هر سال تقریبا ۶۰۵.۰۰۰ آمریکایی دچار اولین حمله قلبی می‌شوند و در حدود ۶۱۰.۰۰۰ نفر برای اولین بار سکته می‌کنند.

این گزارش با کمک آژانس‌های خبری گوناگون تهیه شده است.

© The Independent