سمعک‌های دوچرخه‌سواران؛ راه حل مشکل شنوایی کودکان

سمعک‌های هدایت‌کننده استخوان یکی از موفق‌ترین گزینه‌ها برای عارضه گوش چسبنده است

«بسته‌ابزار» شنوایی‌ مخصوص دوچرخه‌سواران، به کودکان مبتلا به مشکلات شنوایی ناشی از «گوش چسبنده»کمک می‌کند - عکس تزئینی است - DAVID MCNEW / AFP

کودکان مبتلا به یک بیماری گوشی که می‌تواند بر سراسر زندگی‌شان سایه افکند، با استفاده از «کیت» یا «بسته‌ابزار» جدید ابتکاری که در خانه استفاده می‌شود‌، از جراحی بی‌نیاز می‌شوند.

محققان با آزمایش «بسته‌ابزار» شنوایی‌ای که معمولاً به دوچرخه‌سواران فروخته می‌شود، دریافتند که این ابزار به کودکان مبتلا به مشکلات شنوایی ناشی از «گوش چسبنده» نیز کمک می‌کند.

عارضه «گوش چسبنده» که به «اوتیت چسبنده» معروف است، زمانی رخ می‌دهد که قسمت میانی گوش با مایعی پر می‌شود که می‌تواند باعث کاهش موقت شنوایی شود.

این بیماری بیشتر در کودکان زیر هشت سال شایع است و در بسیاری از موارد خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این حال، برخی از کودکان باید از سمعک نامرئی استفاده کنند که دستگاهی است که با جراحی در گوش کاشته می‌شود تا مایع را تخلیه کند و مسیر پرده گوش را باز نگه دارد.

سمعک‌های هدایت‌کننده استخوان یکی از موفق‌ترین گزینه‌ها برای این عارضه است، زیرا به سادگی اجازه می‌دهد که صدا از طریق (لرزش استخوان) جمجمه به حلزون (گوش داخلی) منتقل شود و نیازی به کاشت ابزاری در گوش با جراحی نیست.

با این حال، هزینه آن‌ها بسیار گران است و برخی از چنین سمعک‌هایی تا ۳ هزار پوند قیمت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدفون‌های ارزان‌تر هدایت استخوانی به دست محققان مورد آزمایش قرار گرفت تا بررسی شود که آیا به کودکان دارای نارسایی گوش چسبنده نیز کمک می‌کند یا خیر. این هدفون بر اساس بسته‌ابزار‌های ۱۰۰ پوندی عرضه‌شده برای دوچرخه‌سواران طراحی شده است که باعث می‌شود صداهای تلفن همراه آن‌ها مستقیما به حلزون گوش هدایت شود، در حالی که همچنان می‌توانند به صدای ترافیک اطراف نیز از راه شنیدن معمول از طریق مجاری گوش، دسترسی داشته باشند.

این مطالعه که در ژورنال بی‌ام‌جی اینوویشنز منتشر شده است، نشان داد که خانواده‌ها می‌توانند این بسته‌ابزار را که شامل هدست، میکروفون و یک برنامک ویژه است، با موفقیت برای نظارت بر شنوایی فرزندشان در خانه استفاده کنند.

حدود ۲۶ پدر و مادر با کودکان سه تا ۱۱ ساله که مشکل گوش چسبنده در آن‌ها تشخیص داده شده بود، در این مطالعه شرکت کردند و پیشرفت آن‌ها در طول سه ماه بررسی شد.

بر اساس نتایج، قبل از استفاده از بسته‌ابزار، والدین ۱۹ کودک گزارش کردند که شنوایی فرزند آن‌ها «ضعیف» یا «بسیار ضعیف» است.

هیچ یک از والدین چنان نتیجه‌ای را هنگام استفاده از کیت گزارش ندادند. در مقابل، ۲۴ مورد نتیجه را «عادی» یا فقط «کمی زیر حد عادی» گزارش دادند.

بیست و سه والد گزارش دادند که فرزندشان قبل از استفاده از آن بسته‌ابزار، «اغلب» یا «همیشه» در جمع‌ها مشکل شنوایی داشت، در حالی که ۲۲ نفر از ۲۶ نفر گفتند که فرزند آن‌ها هنگام استفاده از بسته‌ابزار یا به ندرت در شنوایی در جمع مشکل داشت، یا هرگز مشکلی نداشت.

در پایان سال ۲۰۲۰، هیچ یک از کودکان سمعک نامرئی نداشتند. سه خانواده گفتند به جای استفاده از سمعک نامرئی، از این بسته‌ابزار استفاده خواهند کرد.

محققان بیمارستان دانشگاه کمبریج، موقوفه بنیاد اداره ملی بهداشت بریتانیا، گفتند: «استفاده نوآورانه از هدفون‌های هدایت استخوانی، میکروفون و برنامه «هی‌یر گلو اییر»(Hear Glue Ear) که با پست برای بیماران ارسال می‌شود، رویکردی جدید و موثر در مدیریت عارضه گوش چسبنده و کاهش شنوایی ناشی از آن است؛ به ویژه هنگامی که خانواده‌ها در مواردی مانند زمان همه‌گیری کرونا، از خدمات شنوایی‌شناسی یا خدمات گوش و حلق و بینی برخوردار نیستند.»

آنان اضافه کردند که نظرات والدین نشان می‌دهد که این لوازم برای کودکان در خانه و مدرسه مفید بوده است و در برخی موارد «تلفظ، رفتار، و اضطرابِ شنوایی» در آن‌ها بهبود یافته است.

محققان خواهان انجام مطالعات وسیع‌تر برای ارزیابی اثربخشی این بسته‌ابزار هستند.

© The Independent