قدرت شنوایی ابرانسانی با محصول جدید گوگل

مجموعه‌ای از میکروفون‌ها صداها را از محیط ضبط و بعد یک صدای مورد نظر را تقویت می‌کند

شرکت گوگل «در حال بررسی آینده محصولات شنیداری» است - عکس از شبکه‌های اجتماعی

بنا به گزارش‌ها، آلفابت، شرکت مادرِ گوگل، مشغول کار بر روی یک نوع هدفون است که به کاربر امکان می‌دهد صدای یک شخص خاص را از جمعیت جدا کند.

این پروژه سرّی، با نام رمز وُلورین (Wolverine)، از طریق مجموعه‌ای از میکروفون‌ها صداها را از محیط ضبط می‌کند و بعد یک صدای مورد نظر را تقویت کرده را آن از طریق هدفون به گوش فرد می‌ساند. به این ترتیب، شنونده دارای یک قدرت شنوایی ابرانسانی می‌شود.

این جدیدترین پروژه واحد ایکس در شرکت آلفابت است که تمرکزش تولید محصولات نامتعارف است. واحد ایکس پیشتر بر روی عینک گوگل و بالن‌های اینترنتی لون کار کرده بود که هیچ یک وارد بازار نشدند.

این واحد در سال ۲۰۱۰ توسط بنیانگذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین، ایجاد شد تا از ثروت و تخصص عظیم این غول فن‌آوری برای توسعه فن‌آوری‌های جدیدی استفاده کند که ممکن است هیچ ارزش تجاری فوری نداشته باشد‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه ماموریت این واحد آمده است: «کار ما خلق فن‌آوری‌های جدید بنیادی برای حل برخی از سخت‌ترین مشکلات جهان است.»

جزئیات مربوط به دستگاه وُلوراین ابتدا توسط نشریه «بیزنس اینسایدر» گزارش شد که ادعا کرد چندین نمونه اولیه این دستگاه تولید شده است. سخنگوی واحد اکس به این نشریه گفت که این شرکت «در حال بررسی آینده محصولات شنیداری» است، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

نسخه‌های اولیه این فن‌آوری شامل یک هدفون بود که همه سطح گوش را می‌پوشاند. اما نسخه‌های بعدی دارای یک هدفون کوچک داخل گوش است.

سایر شرکت‌های بزرگ فن‌آوری نیز در حال کار بر روی دستگاه‌های شنوایی پیشرفته هستند. فیس‌بوک یک واحد مخصوص برای تکمیل محصولات واقعیت افزوده و مجازی دارد.

ویدئویی که اکتبر گذشته از سوی آزمایشگاه تحقیقات واقعیت فیس‌بوک منتشر شد، یک دستگاه پوشیدنی را توصیف می‌کند که از تکنیک‌های حذف نویز، یادگیری عمیق و فن‌آوری معروف به پرتوبندی (beamforming) استفاده می‌کند تا صداهایی خاص را از سر و صدای محیط جدا کند.

در این ویدئو آمده است: «فن‌آوری‌ای که ما در حال ساخت نمونه اولیه برای آن هستیم می‌تواند از میان سروصدای محیط آنچه را شما می‌خواهید گوش دهید، جدا کرده و تقویت کند.»

«بخشی از هدف ما این است که قدرت شنوایی انسان را به شکل اساسی بازتعریف کنیم تا افراد بتوانند راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی