بایدن وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با سوریه را تمدید کرد

این فرمان اجرایی در مورد تهدید‌هایی صادر می‌شود که امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات‌‌متحده آمریکا را به خطر می‌اندازند

جو بایدن-Nicholas Kamm / AFP

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه فرمان وضعیت اضطراری ملی برای سوریه را تمدید کرد. این فرمان اجرایی در مورد تهدید‌هایی صادر می‌شود که امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات‌‌متحده آمریکا را به خطر می‌اندازند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت داخل و مرتبط با سوریه به خصوص فعالیت‌های نظامی دولت ترکیه در شمال شرق سوریه کارزار مقابله با داعش در عراق و سوریه را تضعیف می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در این بیانیه به طور روشن به نقش ترکیه در تضعیف روند مقابله با داعش اشاره کرده است. ترکیه در حال سرکوب کردها در مرز مشترک با سوریه است. این در حالی است که نیروهای کرد نقش پررنگی در کمک به آمریکا برای مقابله با داعش داشتند.

همزمان رویترز به نقل از یک سیاستمدار کرد سوری گزارش داده که ایالات‌متحده برای مقابله با داعش در سوریه باقی خواد ماند. واشینگتن‌پست نیز در مقاله‌ای تحلیلی نوشت که جو بایدن «به‌طور ضمنی از عادی‌سازی روابط با اسد حمایت می‌کند.»

سوریه در ۱۰ سال گذشته درگیر جنگ داخلی بوده و بشار اسد با حمایت جمهوری اسلامی ایران، روسیه و حزب‌الله به بقای خود ادامه داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «بحران ادامه‌دار در سوریه غیرنظامیان را تهدید می‌کند و صلح، ثبات و امنیت در منطقه را به چالش می‌کشد. این تهدیدی جدی و غیرمعمول برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات‌متحده به شمار می‌رود.»

بایدن گفت: «به این دلیل فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ وضعیت اضطراری ملی که در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ در مورد سوریه اعلام شد، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱ ادامه یابد و من این فرمان اجرایی را یک سال دیگر تمدید می‌کنم.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ این فرمان اجرایی را صادر کرده بود.

بیشتر از جهان