وزیر فرهنگ بریتانیا: شاید ۱۰ سال دیگر بی‌بی‌سی وجود نداشته باشد

نادین دوریس گفت بی‌بی‌سی قبل از تسویه هزینه پروانه کار بعدی، باید به انجام تغییرهایی رضایت دهد

وزیر فرهنگ بریتانیا رویکرد بی‌بی‌سی را «نخبه‌گرایانه» و «فاقد بی‌طرفی» خواند‌ـ Paul ELLIS / AFP

نادین دوریس، وزیر جدید فرهنگ بریتانیا، با حمله به رویکرد «نخبه‌گرایانه» و «بی‌طرف نبودن» بی‌بی‌سی، گفت بی‌بی‌سی شاید تا یک دهه دیگر وجود نداشته باشد.

این وزیر کابینه ادعا کرد که نمی‌خواهد به جنگ با این بنگاه خبرپراکنی برود، ولی گفت بی‌بی‌سی قبل از موافقت دولت برای تسویه هزینه پروانه کار بعدی در آوریل ۲۰۲۲، باید به انجام تغییرهایی رضایت دهد.

خانم دوریس در حاشیه نشست حزب محافظه‌کار گفت: «فرض بی‌بی‌سی این است که رقم تسویه را خواهیم گرفت و بعد درباره تغییرهایی که باید انجام شود صحبت خواهیم کرد.»

خانم وزیر افزود: «اما از نظر من، آن‌ها اول باید بگویند چه تغییرهایی انجام خواهند داد و بعد مبلغ تسویه را بگیرند.»

وقتی از او پرسیده شد که آیا پرداخت هزینه پروانه کار ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هنوز اجباری خواهد بود، پاسخ داد: «آیا ۱۰ سال دیگر بی‌بی‌سی هنوز وجود خواهد داشت؟ نمی‌دانم... در حال حاضر این عرصه خیلی رقابتی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم دوریس که بعد از چینش مجدد کابینه، تازه از ماه سپتامبر در منصب فعلی خود قرار گرفته است، گفت پیش‌تر «ملاقات جالبی» با تیم دیوی، مدیرکل بی‌بی‌سی، و ریچارد شارپ، رئیس هیئت‌مدیره، داشته است.

وزیر فرهنگ به مجموعه مشکلاتی اشاره کرد که با این بنگاه خبرپراکنی دارد، که نبود تنوع در کارمندان و جانبداری سیاسی ضمنی این شبکه است.

او گفت: «ما بحث‌هایی خواهیم داشت که بی‌بی‌سی چگونه می‌تواند نماینده بهترِ مردمی باشد که هزینه پروانه آن را می‌پردازند... نه‌ فقط نماینده افرادی که پدر و مادرشان آن‌جا کار کرده است.»

او افزود:‌ «مسئله این است که بفهمند دسترسی به این بنگاه و نبود بی‌طرفی بخشی از مشکل آن‌هاست» و مدعی شد «تفکر گروهی» در این شرکت مانع ورود افرادی از طبقه کارگر شده است.

او گفت: «اگر لهجه محلی شمال‌غرب، شمال‌شرق، یا یورکشری داشته باشید، به جایی نخواهید رسید. آن‌ها خیلی درباره تنوع صحبت می‌کنند، ولی از کودکانی نمی‌گویند که از طبقه کارگر می‌آیند، و این وضعیت باید تغییر کند.»

وقتی از او پرسیده شد که چگونه باید این مشکل را حل کرد، پاسخ داد: «مسئله درباره سهمیه نیست، صرفا درباره اتخاذ رویکردی منصفانه‌تر و کمتر نخبه‌گرایانه است، و رویکرد کمتر متکبرانه‌ به افرادی که برایش کار می‌کنند.»

خانم دوریس گفت که مسیر اشتغال افرادی که از خانواده‌های فقیر می‌آیند، به سمت شغلی رده‌بالا در عرصه رسانه یا هنر «کاملا ناپدید» شده است.

او گفت: «امروز اگر می‌خواهید وارد این مشاغل شوید باید نام خانوادگی دو بخشی داشته باشید و به مدرسه خصوصی یا دولتی رفته باشید، یا مادرتان باید آشنایی داشته باشند، یا پدرتان باید آشنایی داشته باشد، یا خودتان باید رابطی در بی‌بی‌سی داشته باشید.»

وزیر فرهنگ هنگام صحبت در مراسمی به میزبانی پادکست چاپرز پالتیکس نشریه تلگراف، این گمانه‌ها را نیز رد کرد که بازیگر زن باید جانشین دنیل کریگ در نقش جیمز باند شود.

او گفت: «چرا افراد فکر می‌کنند وقتی مردی از پوشیدن یک جفت کفش خسته شد، شاید یک زن باید آن را به پا کند؟ بیایید نقشی جدید برای یک زن خلق کنیم.»

خانم دوریس افزود که نویسنده محبوب او در کودکی انید بلایتون بود که «خیلی ماخوذ به نزاکت سیاسی نیست».

گرچه از خانم بلایتون به خاطر نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در کتاب‌هایش انتقاد شده است، خانم دوریس گفت که آن کتاب‌ها نباید سانسور شود. او گفت: «آن‌ها را به حال خود بگذارید، چون میراث ما است.»

© The Independent

بیشتر از جهان