بی‌بی‌سی اشتراک رایگان سه میلیون خانوار بالای ۷۵ سال را لغو می‌کند

خانوارهای مزبور باید برای تماشای بی‌بی‌سی، سالانه مبلغ ۱۵۷.۵۰ پوند پرداخت کنند

مدیر کل بی‌بی‌سی: « دولت در این مورد تصمیم گرفته و کنترل کرده که چه کسانی از این مزایا بهره‌مند شوند و نه شبکه بی‌بی‌سی» - BEN STANSALL / AFP

شبکه بی‌بی‌سی از اول ماه اوت میلادی، حق اشتراک رایگان تلویزیون برای سالمندان ۷۵ ساله به بالا را در بریتانیا لغو می‌کند. طرحی که قرار بود دو ماه پیش اجرا شود اما در سایه اپیدمی عالم‌گیر کرونا به تعویق افتاد. 

شبکه بی‌بی‌سی قرار بود تا اول ماه ژوئن گذشته، طرحی را برای شناسایی افراد واجد شرایط استفاده از حق اشتراک رایگان تلویزیون (means-testing) معرفی کند. 

با تغییر این سیاست، بیش از سه میلیون خانوار بریتانیایی موظف به پرداخت حق اشتراک سالانه استفاده از تلویزیون خواهند شد. 

این یعنی خانوارهای مزبور باید از ابتدای ماه آینده میلادی، برای تماشای تلویزیون، سالانه مبلغ ۱۵۷.۵۰ پوند پرداخت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سر دیوید کلمنتی، مدیرکل بی‌بی‌سی ، گفت: «تصمیم برای شروع طرح جدید از ماه اوت آسان نبود اما روند اجرای این طرح بابت شیوع کووید- ۱۹ به تاخیر افتاد. شبکه بی‌بی‌سی نمی‌توانست به تاخیر این طرح ادامه دهد، بدون آن که تاثیری بر برنامه‌ها و خدمات این سازمان نداشته باشد.» 

سر دیوید در ادامه با اشاره به این که حدود یک و نیم میلیون خانوار از پرداخت هزینه اشتراک سالانه تلویزیون معاف خواهند شد، گفت که این خانوارها باید عضوی ۷۵ سال به بالا داشته باشند که حق بازنشستگی نیز دریافت کند. 

او تاکید کرد که دولت در این مورد تصمیم گرفته و کنترل کرده که چه کسانی از این مزایا بهره‌مند شوند و نه شبکه بی‌بی‌سی. 

مدیر کل بی‌بی‌سی افزود: «مانند بسیاری از سازمان‌ها، شبکه بی‌بی‌سی نیز درپی اپیدمی عالم‌گیر ویروس کرونا، تحت فشار مالی شدید قرار گرفته است. با این وجود ما در تصمیم‌هایمان مردم را در اولویت قرار دادیم. به باور من تداوم حق اشتراک رایگان، منصفانه‌ترین تصمیم برای مردم است . چنان چه ما از فقیرترین و سالمندترین بازنشستگان، بدون تاثیرگذاری بر برنامه‌ها و خدمات مورد علاقه مخاطبان‌مان، حمایت می‌کنیم.» 

شبکه بی‌بی‌سی توافق کرده بود تا مسؤولیت تامین بودجه این طرح را به عنوان بخشی از توافق‌نامه خود با دولت در سال ۲۰۱۵ میلادی، برعهده بگیرد. 

به گفته بی‌بی‌سی، بدون اعمال سیستم جدید شناسایی افراد واجد شرایط و نیازمند، حق اشتراک رایگان تلویزیون، با توجه به جمعیت روبه رشد سالمند، سالانه یک میلیارد پوند برای این سازمان هزینه برمی‌دارد. 

شبکه بی‌بی‌سی که به تازگی کاهش گسترده هزینه‌ها را اعمال کرده، حالا در پی فشارهای مالی ناشی از اپیدمی جهانی، باید ۱۲۵ میلیون پوند دیگر نیز صرفه‌جویی و پس‌انداز کند. 

به هر روی، خیریه حمایت از سالمندان بریتانیا (Age UK) از دولت خواسته تا در نشست مشترک با مقام‌های بی‌بی‌سی، طرح حق اشتراک رایگان تلویزیون برای سالمندان را محفوظ نگاه دارد، طرحی که از سال ۲۰۰۰ میلادی اجرا می‌شد.

کارولین آبراهامز، مدیر خیریه سالمندان بریتانیا گفت: «ما به نمایندگی از طرف میلیون‌ها سالمندان بالای ۷۵ سال که در چند ماه گذشته، دورانی بسیار سخت را سپری کرده‌اند، عمیقا از این تصمیم مایوس و ناامید شده‌ایم. برای سالمندان این تصمیم مانند یک ناکامی بزرگ و غیرمترقبه در سالی وحشتناک است. همه باید بدانند که طبق برنامه بی‌بی‌سی، صدها هزار نفر از فقیرترین بازنشستگان کشور، حالا با قبضی مواجه خواهند شد که خیلی ساده، قدرت مالی پرداخت آن را ندارند.» 

جولین نایت، نماینده محافظه‌کار و رییس کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش نیز نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرد و گفت: «در شرایط دشوار کنونی، این تصمیم برای میلیون‌ها بریتانیایی بازنشسته به شدت مایوس‌کننده است. من امیدوار بودم که تاخیر قبلی اعلام شده، منجر به همکاری دولت و بی‌بی‌سی برای دست یافتن به توافقی تازه شود. اما این امر به وضوح اتفاق نیافتاده است.»‌

هم‌زمان حزب کارگر بریتانیا نیز دولت را مقصر لغو این « خدمات حیاتی» دانست. 

جو استیون وزیر فرهنگ در سایه، گفت: «امتناع دولت از تامین بودجه این خدمات حیاتی پس از وعده به انجام آن، چیزی کمتر از خیانت نیست. بسیاری از افراد بالای ۷۵ سال در مدت قرنطینه اوقات خود را مقابل تلویزیون گذرانده‌اند. دولت با مقصر دانستن بی بی سی، که در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش گسترده هزینه‌هاست، به سادگی از وظایف خود شانه خالی می‌کند.» 

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان