بی‌بی‌سی در معرض خطر از دست دادن بیننده‌های جوان

استفاده مخاطبان جوان از تلویزیون و رادیوی بی بی سی در سال۱۹- ۲۰۱۸ کاهش یافته است

Photo credit: Wikimedia Commons

آفکام (سازمان تنظیم ‌کننده مقررات رسانه ‌ای بریتانیا)  هشدار داد، چنانچه بی بی سی نحوه تعاملش را با مخاطبان جوان خود بهبود نبخشد، ممکن است «یک نسل از بینندگان» را از دست بدهد.

براساس دومین گزارش سالانه این سازمان دیده بان رسانه‌ها، میزان استفاده مخاطبان جوان از تلویزیون و رادیوی بی بی سی و بی بی سی آنلاین در سال۱۹- ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: «بی بی سی نیز مانند همه رسانه‌های عمومی دیگر در برابر سرعت تغییر در دورنمای رسانه‌ها آسیب پذیر است، به ویژه در تلاش برای جذب و حفظ مخاطبان جوان.»

گزارش می‌افزاید: «بررسی ما از اخبار و مباحث جاری سیاسی  بی بی سی همچنین حاکی از آن است که بی بی سی در تلاش است تا مخاطبان جوانتر را با اخبار و امور جاری به ویژه به صورت آنلاین درگیر کند».

«اگر بی بی سی نتواند مخاطبان جوان را جذب کند، خطر از دست دادن یک نسل از بینندگان را دارد.

«اگر جوانان بی بی سی را به‌عنوان رسانه اصلی برای رجوع به آن در نظر نگیرند، ممکن است تشویق آن‌ها برای پرداخت هزینه مجوز دشوار باشد. هزینه مجوز اهمیت قابل توجهی برای درآمد بی بی سی و توانایی آن در به انجام رساندن مأموریت و اهداف عمومی‌اش دارد».

در این گزارش آمده است كه تقریباً دو سوم افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله هر هفته از نت‌فلكس و ۴۲ درصد نیز از یوتیوب استفاده می‌کنند، در حالی كه iPlayer بی بی سی فقط ۲۶ درصد از این گروه سنی را در برمی‌گیرد، و این رقم نسبت به سال ۲۰۱۷ که ۲۸ درصد بوده، كاهش یافته است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که برخی از مخاطبان، اخبار بی بی سی را ارائه دهنده «دیدگاه سفیدپوستانِ طبقه متوسط لندن محور» می‌دانند که «ربطی به زندگی آن‌ها ندارد.»

برخی از بینندگان به آفکام گفتند که آنها گزارش‌های خبری تلویزیون بی بی سی را «محافظه کارانه و با بُرد محدود» می‌دانند، در حالی که موضوع عدم تنوع در گزارشگران و مجریان بی بی سی یا عدم ارائه دیدگاه‌های مختلف، توسط افرادی با پیشینه قومی اقلیت نیز مطرح شده است.  

در حالی که بینندگان می‌گویند برای دستیابی به اطمینان از وقایع فعلی، به بی بی سی مراجعه می‌کنند، عده‌ای به آفکام گفتند که اعتماد آنها به بی بی سی به دلیل مسائلی که به اعتبار آن مربوط می‌شود، مانند بررسی اختلاف دستمزد بین زن و مرد، آسیب دیده است.

افکام گفت بی بی سی باید یک طرح عملی «قوی» برای اینکه چگونه تنوع خود را بهبود ببخشد و چه کارهایی باید انجام دهد تا نظر گروه‌های ناراضی از نحوه به تصویر کشیده شدنشان توسط بی بی سی جلب شود، تنظیم کند.   

در ادامه گزارش آمده است: «ما در مورد کیفیت و سطح جزئیات گزارش‌ها درباره تنوع، نگرانیم.

«همچنین با ادغام بی بی سی جهانی و استودیوهای بی بی سی، خواهیم دید که چگونه می‌توانیم با وضوح بیشتری در تولیدات تنوع وارد کنیم.»

افکام همچنین اظهار داشت که روند شکایت‌های تحریریه بی بی سی فاقد شفافیت است و به نحوه رسیدگی به پرونده «ناگا مونچتی» اشاره می‌کند.

پیش از این گفته شد كه نگرانی‌های جدی در مورد شفافیت در روند شکایات بی بی سی وجود دارد، این موضوع پس از آن بود که مجری پخش نتوانست دلیل اولیه تصمیم خود درباره مقصر بودن مونچتی را منتشر كند، و مدیر كل آن تصمیم را باطل کرد.

در این گزارش آمده است: «ما در نظر می‌گیریم که روشی که بی بی سی پرونده اخیر ناگا مونچتی را بررسی کرد، نمایان می‌سازد که باید شفافیت بیشتری را در مورد دلایل یافته‌های خود درخصوص پیروی از رهنمودهای تحریریه که منعکس کننده قانون پخش افکام است، فراهم کرد.

«ما عدم شفافیت بی بی سی در این زمینه را موضوعی ضروری تلقی و به آن خواهیم پرداخت.»

سخنگوی بی بی سی گفت: «ما از تشخیص افکام مبنی بر بالا بودن رضایت مخاطبانمان استقبال می‌کنیم و بی بی سی همچنان به تولید مطالب با کیفیت، متفاوت و خلاق و همچنین مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین اخبار، برای مخاطبان بریتانیایی ادامه می‌دهد.

«بی بی سی برنامه‌ای روشن برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان جوان و متفاوت دارد که در برنامه سالانه امسال تعیین شده است.»

سخنگوی بی بی سی افزود: «این برنامه بر روی iPlayer بی بی سی، بی بی سی ساندز و اخبار آنلاین بی بی سی متمرکز شده است. هر سه در یک سال گذشته به شدت رشد کرده‌اند. بنابراین برنامه ما به وضوح کار می‌کند. اما می‌خواهیم کارهای بیشتری برای مخاطبان جوان و متنوع انجام دهیم و گام‌های بعدی خود را در برنامه سالانه آینده خود تنظیم خواهیم کرد.»

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/news/bbc-ofcom

© The Independent

بیشتر از جهان