دوترته: دخترم در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فیلیپین نامزد می‌شود

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فعلی فیلیپین، روز شنبه اعلام کرد که از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین و دخترش، سارا دوترته-کاپریو (تصویر آرشیوی)- AFP

بنابر گزارش‌ها، دختر رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین، برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ در آن کشور نامزد خواهد شد و کریستوفر بونگ گو، دستیار دیرینه پدرش، هم به‌عنوان معاون رئیس جمهوری او را در انتخابات همراهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این خبر درحالی منتشر شده است که سارا دوترته-کاپریو، دختر رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فعلی کشور فیلیپین، در حال حاضر شهردار داوائو، سومین شهر بزرگ آن کشور است و روز شنبه، دهم مهرماه، بار دیگر به‌عنوان نامزد انتخابات آینده شهرداری آنجا ثبت‌نام کرده است. ا

و پیش‌تر اعلام کرده بود که برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد نخواهد شد و با پدرش توافق کرده‌اند که فقط یکی از آن‌ها در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۲ حضور داشته باشد.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری جنجالی فیلیپین، روز شنبه در اقدامی تعجب‌برانگیز، در نشستی خبری همراه با نزدیک‌ترین دستیار وفادار خود، سناتور کریستوفر بونگ گو، اعلام کرد که از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند. کریستوفر بونگ گو نامزدی خود برای جایگاه معاونت ریاست جمهوری در انتخابات آینده را اعلام کرده است.  

شبکه خبری ای.بی.اس-سی.بی.ان فیلیپین خبر نامزدی سارا دوترته در انتخابات را براساس مصاحبه خبرنگارش با رودریگو دوترته، پس از اعلام کناره‌گیری او منتشر کرده است. خبرنگار در این گفت‌وگو از رئیس‌جمهوری فیلیپین پرسیده که پس آیا به‌وضوح ترکیب «سارا-گو» در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد و دوترته در پاسخ، نامزدی «سارا-گو» را تایید کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سارا دوترته-کاپریو در پاسخ به درخواست خبرگزاری رویترز برای تایید خبر گفت: «اطلاعات من در این باره با توجه به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های خبری است. ما در این باره اظهارنظر دیگری نمی‌کنیم.»

کریستوفر بونگ گو هم در باره این خبر اظهارنظر نکرده است، اما شبکه خبری ای.بی.اس-سی.بی.ان ویدئو گفت‌وگو با دوترته را منتشر کرده است. در این ویدئو خبرنگار از دوترته می‌پرسد که دخترش چه زمانی نامزدی خود را برای ریاست جمهوری اعلام می‌کند، که او پاسخ می‌دهد: «من واقعا نمی‌دانم. در این باره اصلا نظری ندارم.»

بسیاری از تحلیلگران کناره‌گیری دوترته را در واقع اقدامی به‌منظور هموار کردن مسیر دخترش برای رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری می‌دانند. براساس قانون اساسی فیلیپین، رئیس‌جمهوری فعلی امکان نامزدی دوباره برای این جایگاه را ندارد و براساس گمانه‌زنی‌ها دوترته ممکن بود برای معاونت ریاست جمهوری کاندیدا شود، اما بسیاری از مردم فیلیپین چنین کاری را نقض قانون اساسی می‌دانند و با آن مخالف‌اند.

فرصت ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری فیلیپین هشتم اکتبر به پایان می‌رسد، اما امکان کناره‌گیری یا جایگزینی تا  ۱۵ نوامبر وجود خواهد داشت. 

بیشتر از جهان