وزیر خارجه فیلیپین خطاب به چین: «گم... بیرون!»

فیلیپین در حال نزاعی ادامه‌دار با پکن بر سر حقوق قلمروی آبی خود در دریای جنوب چین است

دیدار وزیر امور خارجه چین و وزیر امور خارجه فیلیپین ۲۰۱۹-Andrea Verdelli / POOL / AFP

به سختی می‌توان این را ادبیاتی دیپلماتیک دانست اما وزیر امور خارجه فیلیپین، هنگام بررسی اختلافات کشورش با پکن بر سر قلمروی آبی در دریای جنوب چین، نتوانست جلوی خود را بگیرد.

تئودور ال لاکسین جونیور روز دوشنبه، سوم مه، در توییتی نوشت: «دوست من چین، نمی‌دانم چقدر مودبانه می‌توانم این را بگویم؟ بگذار فکر کنم ... «گمشو برو بیرون!». چه بلایی داری سر دوستی ما می‌آوری؟ و این کار تو است، نه ما. ما داریم تلاشمان را می‌کنیم. تو! تو مانند بچه نادان و زشتی هستی که از هیچ کاری برای فشار آوردن به جوان خوش‌تیپی که فقط می‌خواهد دوستت باشد، کوتاهی نمی‌کنی؛ به جای آن که برای استانی چینی همچون پدر باشی.»

او در توییت‌های بعدی پرسید: «چقدر سخت است که بفهمید بنا به قطعنامه سازمان ملل برای داوری درباره اختلاف‌ها، حقوق تمام امور دریایی در این منطقه به فیلیپین داده شده و نه به هیچ کس دیگر.»

او گفت: «چین به حملات و تجاوز خود در داخل قلمروی فیلیپین ادامه داده و باعث از بین رفتن تمام حسن نیتی شده است که بین دو کشور ایجاد شده بود.»

فیلیپین در حال نزاعی ادامه‌دار با پکن بر سر حقوق قلمروی آبی خود در دریای جنوب چین است.

اظهارات آقای لاکسین، بعد از خبررسانی اخیر دولت درباره موضوعی بود که او آن را حضور «غیرقانونی» صدها قایق چینی در داخل منطقه اقتصادی انحصاری ۳۲۰ کیلومتری فیلیپین در این دریا توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین تقریبا بر تمام دریای جنوب چین که محل عبور و مرور کشتی‌های تجاری با دادوستد سالانه میلیون‌ها دلار است، ادعای مالکیت دارد. در سال ۲۰۱۶، دیوان حل اختلافات در لاهه، علیه ادعای چین رای داد چرا که پکن ادعایش را بر اساس نقشه‌های قدیمی خود تنظیم کرده بود که با حقوق بین‌المللی در تضاد است.

وزیر امور خارجه فیلیپین روز دوشنبه، سوم مه، با صدور بیانیه‌ای گارد ساحلی چین را متهم کرد که «با مسدود کردن مسیر، مانورهای خطرناک، به حاشیه راندن و پارازیت‌های رادیویی، برای گارد ساحلی فیلیپین دردسرساز شده است.»

از سال ۲۰۱۶ تاکنون، فیلیپین بیش از ۷۵ اعتراض دیپلماتیک به چین تسلیم کرده است.

ماری ایوت بانزون آبالوس، مدیرعامل ارتباطات استراتژیک وزارت امور خارجه گفت: «اظهارات ما هم شدیدتر شده چرا که نوع، تعداد، تراکم و نزدیکی حملات چین به قلمروی ما گستاخانه‌تر شده است.»

بعد از اظهارات خشمگینانه آقای لاکسین، بسیاری از افراد و کارشناسان در رسانه‌های اجتماعی اشاره کردند که هرچه باشد، او یک دیپلمات است و نباید از چنین ادبیاتی استفاده کند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان