طالبان: خواهان توسعه روابط با ایران هستیم

سازمان ملل تاکنون به درخواست طالبان برای تصدی کرسی افغانستان در این سازمان پاسخی نداده است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان - عکس از تارنمای انتخاب

سخنگوی طالبان می‌گوید این گروه درصدد توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون سرپرست وزارت اطلاع‌رسانی حکومت طالبان، روز جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: «در حال حاضر اختلافی با تهران نداریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را با ایران توسعه دهیم.»

او با استقبال از میانجیگری قطر و کشورهای دیگری که از آن‌ها با عنوان «دوست» یاد کرد، اظهار داشت که این کشورها می‌توانند واسطه شوند تا سازمان ملل کرسی افغانستان را به طالبان واگذار کند.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، اگر طالبان در سازمان ملل نماینده داشته باشد، می‌کوشد رابطه افغانستان با اتحادیه اروپا و آمریکا و کشورهای مسلمان منطقه را توسعه دهد و «مهم‌ترین برنامه طالبان در سازمان ملل نیز همین است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجاهد افزود که طالبان، سهیل شاهین، سخنگوی خود را به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل معرفی کرده‌ است اما مقام‌های سازمان ملل تاکنون به این درخواست طالبان پاسخی نداده‌اند.

او در ادامه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که طالبان در پی بازگرداندن اشرف غنی به افغانستان نیست و فقط می‌خواهد او اموالی را که با خود برده به یکی از شعب بانک‌‌های افغانستان بازگرداند؛ چرا که این اموال متعلق به مردم این کشور است.

سخنگوی طالبان درباره روابط حکومت طالبان با دیگر کشورها گفت که دولت طالبان تمایل دارد هیئتی به مسکو اعزام کند و افزود: «ما با همه جهان حتی با آمریکایی‌ها تعامل می‌کنیم؛ اما این روابط باید در چارچوب اصول خودمان باشد.»

به گفته مجاهد، روسیه، ترکیه و کشورهای دیگر می‌توانند طرح‌های اقتصادی خود را در افغانستان اجرا کنند و افزود: «طالبان به سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص در بخش‌ آموزش و بهداشت علاقه‌مند است.»

سخنگوی طالبان تاکید کرد که این گروه هرگز اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.