سفیر فرانسه: استرالیا با لغو قرارداد زیردریایی مرتکب اشتباه بزرگی شده است

سخنگوی وزارت خارجه استرالیا گفت: ما ناامیدی عمیق فرانسه را از این تصمیم‌ که مطابق با منافع ملی‌مان بوده درک می‌کنیم

استرالیا قرارداد چند میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه را فسخ کرد-BRENDAN ESPOSITO / POOL / AFP

سفیر فرانسه روز شنبه ۱۸ سپتامبر، پس از اقدام استرالیا برای لغو قرارداد چند میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه، گفت که استرالیا یک «اشتباه دیپلماتیک بزرگ» انجام داده است.

خبر خرید زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا به عنوان بخشی از ائتلاف امنیتی جدید سه‌جانبه آن کشور با ایالات متحده و بریتانیا و لغو قرارداد خرید زیردریایی هسته‌ای از فرانسه، با واکنش منفی و تند فرانسه روبه‌رو شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پنجشنبه گذشته خبر انعقاد پیمان دفاعی آکوس را در نشست مجازی مشترک با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد.

ژان پیر تیبالت، سفیر فرانسه در استرالیا، در اظهاراتی تاکید کرد که لغو قرارداد خرید زیردریایی، توسط استرالیا یک اشتباه بزرگ دیپلماتیک بوده است.

او پیش از ترک کانبرا افزود: «تصور می‌کنم این اشتباه بزرگی است. یک مدیریت بسیار بد، زیرا فقط قرارداد نبود، بلکه مشارکتی بود که قرار بود مبتنی بر اعتماد و درک متقابل و صداقت باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه استرالیا در اظهاراتی گفت: «ما ناامیدی عمیق فرانسه را از این تصمیم‌ که مطابق با منافع ملی‌مان بوده درک می‌کنیم.»

آقای تیبالت گفت بسیار ناراحت است که مجبور به ترک کانبرا شده است.

استرالیا از فراخواندن سفیر فرانسه ابراز تاسف کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز روز پنجشنبه به انعقاد این پیمان دفاعی واکنش نشان داد و گفت که آن اقدام خنجری بود که استرالیا از پشت فرود آورد. او به فرانس اینفو گفت: «ما با استرالیا یک رابطه مبتنی بر اعتماد برقرار کرده بودیم و به آن اعتماد خیانت شد.»

وزیر خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد که کشورش سفیران خود در ایالات متحده و استرالیا را برای رایزنی فراخوانده است.

ند پرایس، سخنگوی وزات خارجه آمریکا، نیز گفته است که فرانسه شریک و متحد مهمی است و آمریکا در روزهای آینده برای برطرف کردن آن مشکل با پاریس تعامل خواهد کرد.

روابط استرالیا و فرانسه به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۹۵ رسیده است؛ زمانی که کانبرا به تصمیم فرانسه برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای در اقیانوس آرام جنوبی اعتراض کرد و سفیر خود را فراخواند.