درخواست اندونزی از چین و استرالیا برای پرهیز از ورود به مسابقه تسلیحاتی

وزارت خارجه اندونزی از کانبرا خواست به تعهد خود برای صلح و ثبات منطقه‌ای پایبند باشد

استرالیا با ورود به اتحاد [زیردریایی] با آمریکا و بریتانیا، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه را لغو کرده است - PETER PARKS / AFP

پس از اعلام خبر خرید زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا به عنوان بخشی از ائتلاف امنیتی جدید سه‌جانبه آن با ایالات متحده و بریتانیا، اندونزی به فهرست کشورهایی پیوسته است که از رقابت تسلیحاتی در منطقه هند و اقیانوسیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت خارجه اندونزی روز جمعه اعلام کرد که «از رقابت تسلیحاتی کنونی و قدرت‌نمایی‌ها در منطقه به شدت نگران است.»

وزارت خارجه اندونزی از کانبرا خواست به تعهد خود برای صلح و ثبات منطقه‌ای پایبند باشد. اسکات موریسون‌، نخست‌وزیر استرالیا، روز جمعه به رادیو ای‌بی‌سی گفت که دولت اندونزی از این برنامه‌ها مطلع بوده است و او قصد دارد با جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، گفت‌وگو کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خبر انعقاد پیمان آکوس را در نشست مجازی مشترک با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد. این معاهده با تجهیز استرالیا به فناوری و زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور را قادر می‌سازد به تجاوزهای پکن در دریای چین جنوبی پاسخ دهد.

ایالات متحده و متحدانش در تلاش بوده‌اند با ادعاهای دریایی چین در خصوص مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی مقابله کنند.

نیروی دریایی اندونزی هم پس از شناسایی کشتی‌های چینی و آمریکایی در آب‌های این کشور، گشت‌های خود در اطراف جزایر ناتونا را افزایش داده است. هندری، رئیس اتحادیه ماهیگیری در ناتونا، پس از اینکه ماهیگیران اندونزیایی حضور شش کشتی چینی از جمله کشتی‌های جنگی را در آب‌های ناتونا گزارش کردند، گفت: «ما نگرانیم که در میانه جنگ گرفتار شویم و ماهیگیری برای ما ناامن شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۷ ، اندونزی در مقابله با جاه‌طلبی‌های چین، نام نواحی شمالی منطقه اقتصادی انحصاری خود در دریای چین جنوبی را به دریای ناتونای شمالی تغییر داد.

در همین حال، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، روز پنجشنبه گفت که در اجرای سیاست منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای ۱۹۸۴، به زیردریایی‌های جدید استرالیایی اجازه حضور در آب‌های سرزمینی این کشور داده نخواهد شد.

دولت چین با انتقاد از این اتحاد جدید، آن را تهدیدی «بسیار غیرمسئولانه» برای ثبات منطقه توصیف کرده است. ژائو لی‌ژیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته است که این سه کشور «به صلح و ثبات منطقه به‌شدت آسیب می‌رسانند، مسابقه تسلیحاتی را تشدید می‌کنند و به تلاش‌های بین‌المللی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای لطمه می‌زنند.»

فرانسه نیز این پیمان را محکوم و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را متهم کرده که از پشت به فرانسه خنجر زده است. واکنش این کشور اروپای غربی به دلیل آن است که استرالیا با ورود به اتحاد [زیردریایی] با آمریکا و بریتانیا، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه را لغو کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، به رادیو فرانس‌اینفو گفته است: «این تصمیم بی‌رحمانه، یک‌جانبه و نامنتظره مرا به یاد بسیاری از اقدام‌های آقای ترامپ می‌اندازد. من عصبانی و تلخکامم. این کاری نیست که متحدان با هم بکنند.»

در تنظیم این خبر از گزارش تکمیلی سایر خبرگزاری‌ها استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان