پیمان امنیتی آمریکا، بریتانیا و استرالیا برای مقابله با گسترش نفوذ چین

در چارچوب این پیمان، ایالات متحده و بریتانیا فناوری ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای را در اختیار استرالیا می‌‌گذارند

نشست سه‌جانبه مجازی رهبران سه کشور ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا- Brendan Smialowski / AFP

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا از از برقراری یک پیمان امنیتی مشترک و همکاری سه کشور در منطقه اقیانوس هند و آرام خبر دادند. هرچند که سه کشور به‌طور مستقیم اشاره نکرده‌اند، اما این پیمان امنیتی به‌منظور مقابله با گسترش روزافزون نفوذ چین در آن منطقه برقرار شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، بعدازظهر روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، در یک نشست مجازی سه‌جانبه از برقراری این پیمان امنیتی خبر دادند. این پیمان به سه کشور که در کنار هم با نام اختصاری «اوکوس» (AUKUS) خوانده می‌شوند، اجازه می‌دهد تا اطلاعات و دانش خود در حوزه‌های کلیدی فناوری‌، ازجمله هوش مصنوعی، فناوری‌های سایبری و کوانتومی، سامانه‌های زیر آب و قابلیت حملات دوربرد را آسان‌تر از پیش با یکدیگر به اشتراک بگذارند.  

در چارچوب این پیمان امنیتی ایالات متحده و بریتانیا فناوری و توانایی به‌کارگیری زیردریایی‌های هسته‌ای را در اختیار استرالیا می‌‌گذارند و این کشور برای نخستین‌بار به زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

رهبران سه کشور آمریکا، بریتانیا و استرالیا در نشست خود تاکید کردند که معنای دستیابی استرالیا به زیردریایی هسته‌ای، مسلح شدن آن کشور به سلاح‌ هسته‌ای برای محافظت دربرابر تهدیدهای آینده نیست، بلکه منظور به‌کارگیری سامانه‌های پیشران هسته‌ای برای شناورهاست.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در این نشست مجازی گفت: «همه ما از ضرورت اطمینان درمورد صلح و ثبات بلندمدت در منطقه اقیانوس هند و آرام آگاهیم… باید بتوانیم به فضای راهبردی کنونی منطقه و همچنین چگونگی تغییر و تحول آن بپردازیم، زیرا در دهه‌های پیش رو، آینده هر یک از ملت‌های ما و درواقع جهان، به ثبات و شکوفایی اقیانوس هند و اقیانوس آرام، به‌عنوان مناطقی آزاد و باز، بستگی دارد.»

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که زیردریایی‌های هسته‌ای آن کشور در آدلاید، در جنوب استرالیا و با همکاری نزدیک ایالات متحده و بریتانیا ساخته خواهند شد. موریسون افزود: «ما به تعهدهای خود مبنی‌بر عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهیم.»

بوریس جانسون نیز در این نشست، دستیابی به این فناوری را تصمیم مهمی برای استرالیا دانست و گفت که این اقدام جهان را امن‌تر خواهد کرد.

رهبران سه کشور در جریان این نشست مجازی نامی از چین به‌میان نیاوردند و همچنین مقام‌های دولت بایدن پیش از اعلام برقراری پیمان امنیتی سه‌جانبه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بودند که هدف آن، مقابله با پکن نیست؛ اما به گزارش خبرگزاری رویترز، واشینگتن و متحدانش برای مقابله با گسترش قدرت و نفوذ چین، به‌ویژه تقویت نیروی نظامی آن کشور، فشارهایش بر تایوان و استقرار نیروهایش در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین، تلاش می‌کنند.

در واکنش به اعلام برقراری این پیمان امنیتی، سفارت چین در واشینگتن اعلام کرد که این کشورها نباید با هدف ضربه زدن یا آسیب رساندن به منافع طرف‌های سوم، گروه‌های بسته  تشکیل دهند. سفارت چین همچنین افزود: «به‌ویژه، آن‌ها باید ذهنیت‌های مربوط به جنگ سرد و تعصب‌ ایدئولوژیک خود را کنار بگذارند.»