تصمیمات طالبان؛ عاملی مؤثر بر بازار ارز ایران

طی سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌ها، بازار هرات و سلیمانیه جایگاه مهم‌تری پیدا کردند

دلار در یک هفته گذشته رشد ۶۰۰ تومانی را تجربه کرده است - عکس از همشهری

افزایش قیمت ارز در بازار ایران همچنان ادامه دارد. به طوری که قیمت دلار طی یک هفته گذشته بیش از۷۰۰ تومان افزایش داشته است. برخی از فعالان حوزه سرمایه، تصمیم‌های طالبان در افغانستان و ممنوعیت معاملات فردایی دلار در هرات را عامل ادامه روند افزایشی قیمت ارز در ایران می‌دانند.

صرافی‌های تهران در ابتدای هفته گذشته دلار را با قیمت ۲۷ هزار و ۸۶ تومان بازگشایی کردند، روز یکشنبه قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۲۸۱ تومانرسید، اما با کاهش قیمت در روز بعد، قیمت دلار آمریکا به ۲۷ هزار و ۱۱۱ تومان کاهش یافت.

در حالی که مقام‌های ایرانی امیدوار بودند با کمک طالبان بازار هرات به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تأمین ارز ایران در دوران تحریم بازگشایی شود، خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن طالبان جلو معاملات ارز را گرفته است. این موضوع سبب شد تا قیمت دلار در تهران مجدداً روند افزایشی را پیش بگیرد و با جهشی ۳۳۰ تومانی به حدود ۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان برسد.

روز پنجشنبه و در آخرین روز کاری هفته نیز، دلار با رسیدن به ۲۷ هزار و ۶۸۸ تومان، به بالاترین قیمت خود در هفته رسید. اگرچه با پایان ساعات رسمی کار، حتی در برخی از صرافی‌ها دلار بیش از ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان نیز معامله شد.

در حالی که گفته می‌شود بازار ارز افغانستان تأثیر چندانی بر قیمت ارز در ایران ندارد، اما واکنش بازار ارز تهران به اخبار افغانستان نشان می‌دهد که واقعیت‌های بازار با تحلیل‌های پیشین منطبق نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ناامیدی از به نتیجه رسیدن برجام باعث شده تا بازار امید خود را به تغییر ناگهانی در کوتاه مدت از دست بدهد. این تغییر می‌تواند با برقراری ارتباط بانکی یا ورود بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران شکل گیرد. اما شرایط سیاست خارجی ایران به‌گونه‌ای است که نمی‌توان به چنین تغییری امید داشت.

همچنین حملات اخیر سپاه به مواضع احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق نیز، مزید بر علت است تا نگرانی از حفظ روابط اقتصادی بین تهران با سلیمانیه دست کم برای یک هفته آتی افزایش یابد.

با توجه به تحریم‌ها و عدم دسترسی ایران به نظام بانکی بین‌المللی، هرات افغانستان، سلیمانیه عراق و دوبی امارات، به عنوان کانال نقل و انتقال دلار به ایران شناخته می‌شوند.

بسیاری از تجار ایرانی پول‌های دریافتی خود را در حساب‌های بانکی خود در دبی واریز می‌کنند. البته طی سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌ها، بازار هرات و سلیمانیه جایگاه مهم‌تری پیدا کردند و بخشی از اسکناس بازار را نیز تأمین می‌کنند.

با این حال، دبی همچنان مهم‌ترین مرکز مالی صادرکنندگان و وارد کنندگان ایرانی است. از این رو هر تغییری در این سه کشور مستقیماً بر بازار ارز ایران تأثیر می‌گذارد.

بیشتر از اقتصاد