بی اعتنایی بازار ارز به وعده‌های رئیسی؛ دلار گران شد

تداوم رشد نرخ تورم، سرمایه‌داران و مردم را ترغیب کرده تا دارایی‌های خود را تبدیل به ارز کنند

در واکنش به سخنان رئیسی، قیمت ارز افزایش یافت - عکس از پایگاه ریاست جمهوری

در حالی که ابراهیم رئیسی روز گذشته سعی کرد با وعده‌های جدید در مورد مسائل اقتصادی ایجاد امیدواری کند، اما هم‌زمان، بازار ارز بدون توجه به تلاش او افزایش قیمت را تجربه کرد. به طوری که قیمت دلار در پایان سخنان تلویزیونی رئیسی به ۲۷۱۰۰ تومان افزایش یافت.

به نوشته اقتصاد نیوز، در حالی که ساعت ۸ شب، دلار آمریکا در محدوده ۲۷ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت، ساعت ۲۳ قیمت به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافت.
امروز نیز قیمت ارز روند افزایشی خود را حفظ کرد. در حال حاضر قیمت هر دلار آمریکا ۲۷۲۳۰ تومان، هر پوند بریتانیا، ۳۸ هزار تومان و درهم امارات ۷۴۱۵ تومان معامله می‌شود.

رئیسی در سخنان شب گذشته خود اظهار داشت مذاکرات هسته‌ای باید در دستور کار قرار باشد، اما نباید تحت فشار صورت بگیرد. او همچنین با ادعای اینکه ایران امن و با ثبات است، از سرمایه گذاران و ایرانی‌های خارج از کشور دعوت کرد تا سرمایه‌های کلان خود را به ایران بیاورند.

اما واکنش بازار ارز به این سخنان نشان می‌دهد که افکارعمومی خصوصاً در بخش اقتصادی حرف‌های رئیسی را جدی نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست آنکه به طور طبیعی اقتصاد ایران به نفت و تعاملات بانکی با جهان وابسته است و ادامه مذاکرات بدون نتیجه چشم‌انداز روشنی از رفع تحریم و همکاری بانکی بین‌المللی به دنبال ندارد.

از سوی دیگر، سیاست خارجی دولت رئیسی در راستای نظر رهبر جمهوری اسلامی است و بنابراین بعید به نظر می‌رسد ایران بتواند به زودی با کشورهای ۵ به علاوه یک به توافقی برسد. در رسانه‌های بین‌المللی سخنانی از رئیسی بازتاب داده شده بود که نشان از عدم اراده ایران به پیشبرد مذاکرات دارد. دولت رئیسی و خود او بارها مذاکرات را مورد حمله قرار دادند و حتی خواهان افزودن شرط‌هایی از سوی ایران به آن شدند.

این موضوعات بر روند بازار ارز و اقتصاد تأثیر گذاشته است. در واقع نمی‌توان توقع داشت دولت بتواند با «گفتار درمانی»، واقعیت اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

به نتیجه نرسیدن لوایح «اف ای تی اف» و عدم امکان صادرات نفت به طور رسمی باعث شده تا بازار ارز همچنان در تب کمبود ارز باقی بماند.

از طرف دیگر تداوم رشد نرخ تورم، سرمایه‌داران و حتی مردم عادی را ترغیب کرده تا مجدداً دارایی‌های خود را تبدیل به ارز کنند. موضوعی که باعث پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شده است.

بیشتر از اقتصاد