چشم‌انداز توسعه اقتصادی و سیاسی ۵۰ سال آینده امارات

کلیه ظرفیت سیاست خارجی در خدمت رشد اقتصادی خواهد بود

شیخ محمد حاکم دبی - عکس از Twitter: @HHShkMohd

امارات متحده عربی «اصول ۵۰» را به‌عنوان بخشی از کمپین «پروژه‌های ۵۰» معرفی کرد. این طرح نقشه استراتژیک دوران جدید رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امارات را ترسیم می‌کند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی در این باره گفت: «امارات متحده عربی یک مقصد، یک اقتصاد، یک پرچم، یک رهبر دارد که طی ۵۰ سال آینده، همه به‌عنوان یک تیم برای رسیدن به اهداف در آن کار خواهند کرد. ارزش‌های ما در ۵۰ سال آینده سال‌ها پیش توسط بنیان‌گذاران [امارات] تعیین شده است تا بهترین، شریف‌ترین و سخاوتمندترین افراد باشیم.»

او افزود: «۱۰ اصل امارات در ۵۰ سال آینده راهنمای اصلی همه نهادهای ما برای تقویت اتحادیه، ایجاد یک اقتصاد پایدار و استفاده از همه منابع ممکن برای ایجاد یک جامعه مرفه‌تر خواهد بود. روابط منطقه‌ای و جهانی برای دستیابی به اهداف ملی و حمایت از صلح و ثبات در سراسر جهان در مرکز اولویت‌های ما قرار خواهد داشت.»

این ۱۰ اصل بنیادی که به‌عنوان پایه تصمیمات آتی خواهد بود، مسیر اقتصادی و سیاسی ۵۰ سال آینده امارات متحده عربی را ترسیم می‌کند:

اصل اول: تمرکز اصلی ملی باید تقویت پیوند بین امارت‌های مختلف، قانون‌‌مداری، توانمندسازی و امور مالی باشد. توسعه اقتصاد شهری و روستایی در سراسر کشور سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای تحکیم اتحادیه امارات است.

اصل دوم: ما در دوره آینده تلاش خواهیم کرد تا بهترین و پویاترین اقتصاد جهان را بسازیم. توسعه اقتصادی کشور منافع عالی ملی است و همه نهادهای دولتی، در همه زمینه‌ها و سطوح مختلف فدرال و محلی، مسئولیت ایجاد بهترین محیط اقتصادی جهانی و حفظ دستاوردهای ۵۰ سال گذشته را بر عهده خواهند داشت.

اصل سوم: سیاست خارجی امارات ابزاری است که هدف آن خدمت به اهداف عالیه ملی ما است که مهم‌ترین آنها منافع اقتصادی امارات است. هدف رویکرد سیاسی ما خدمت به اقتصاد است و هدف اقتصاد ارائه زندگی بهتر برای مردم اتحادیه است.

اصل چهارم: محرک اصلی رشد در آینده، سرمایه انسانی است. توسعه سیستم آموزشی، جذب استعدادها، حفظ متخصصان و ایجاد مهارت‌های مستمر برای اطمینان از باقی‌ماندن امارات در رقابتی‌ترین اقتصاد ملی، کلید اطمینان بخشی خواهد بود.

اصل پنجم: همسایگی خوب اساس ثبات است. موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی کشور در منطقه، اولین خط دفاعی برای امنیت، ایمنی و توسعه آینده آن است. توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پایدار و مثبت با همسایگان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی کشور است.

اصل ششم: تثبیت شهرت امارات در سطح جهانی یک مأموریت ملی برای همه نهادها است. امارات یک مقصد برای تجارت، گردشگری، صنعت، سرمایه‌گذاری و تعالی فرهنگی است. نهادهای ملی ما باید تلاش خود را به کار گیرند و از قابلیت‌های مشترک خود بهره‌مند شوند و برای ایجاد شرکت‌های بین‌المللی زیر چتر امارات تلاش کنند.

اصل هفتم: رشد دیجیتالی، فنی و علمی امارات مرزهای توسعه و اقتصادی آن را مشخص می‌کند. تثبیت موقعیت خود به‌عنوان قطب جهانی برای استعدادها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها، آن را به یک رهبر جهانی تبدیل می‌کند.

اصل هشتم: نظام ارزشی اصلی در امارات باید بر اساس پذیرش و مدارا، حفظ حقوق، حاکمیت عدالت و قانون باشد. ما معتقد به حفظ کرامت انسانی، احترام به تنوع فرهنگی، تقویت برادری انسانی، همراه با احترام پایدار به هویت ملی خود هستیم. این کشور از طریق سیاست خارجی خود از همه ابتکارات، تعهدات و سازمان‌های بین‌المللی که صلح، گشودگی و انسانیت را ترویج می‌کنند، حمایت خواهد کرد.

اصل نهم: کمک‌های بشردوستانه خارجی امارات بخشی اساسی از بینش و وظیفه اخلاقی این کشور در قبال اقشار کم‌بهره است. کمک‌های بشردوستانه خارجی ما به دین، نژاد، رنگ و فرهنگ وابسته نیست. اختلاف سیاسی با هیچ کشوری نباید توجیه عدم ارائه کمک به آن کشور در موارد حوادث، شرایط اضطراری و بحران باشد.

اصل دهم: دعوت به صلح، هماهنگی، مذاکره و گفتگو برای حل همه اختلافات، اساس سیاست خارجی امارات است. تلاش با شرکای منطقه‌ای و دوستان جهانی برای ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی، محرک اساسی سیاست خارجی ما است.

بیشتر از جهان