اسرائیل و امارات متحده عربی چشم به راه اکسپو دبی

دو کشور قصد دارند تجارت دوجانبه را که از زمان عادی‌سازی روابط به بیش از ۷۰۰میلیون دلار رسیده است، افزایش دهند

نمایی از بندر تجاری دبی در امارات متحده عربی- Ahmed Jadallah/ REUTERS

یک سال پس از عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی، دو کشور برای افزایش تجارت دوجانبه به نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی چشم دوخته‌اند که در مهرماه (اکتبر) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس آمارهای منتشرشده کشور اسرائیل، مبادلات تجاری میان آن کشور و امارات متحده عربی در حال حاضر به حدود ۷۱۲ میلیون دلار رسیده است. هرچند که این رقم ممکن است در مقایسه با صادرات ۲۴میلیارد دلاری امارات متحده عربی به عربستان سعودی تنها در سال ۲۰۱۹، ناچیز به نظر برسد، دولت اسرائیل از افزایش تجارت با امارات به یک‌میلیارد دلار تا پایان سال جاری خبر داده است.

دولت اسرائیل هفته گذشته در حساب توییتر رسمی خود به زبان عربی اعلام کرد که قصد دارد در مدت سه سال، میزان تجارت دوجانبه را به ۳میلیارد دلار برساند. شورای تجارت اسرائیل-امارات نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که این رقم طی سه سال، از سه‌میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

امارات متحده عربی نخستین کشور خلیج فارس بود که در ماه اوت سال گذشته از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد. در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ امارات متحده عربی و بحرین با میانجی‌گری آمریکا توافق‌هایی را موسوم به «پیمان ابراهیم» برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل امضا کردند. درپی آن، سودان و مراکش نیز به این روند پیوستند و با اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند.  

گسترش روابط تجاری میان امارات متحده عربی و اسرائیل، دو کشوری که تولید ناخالص داخلی (GDP) سالانه هر دو در حدود ۴۰۰میلیارد دلار است، از نتایج مستقیم «پیمان ابراهیم» بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، بخش عمده‌ای از تجارت میان دو کشور شامل واردات مواد پلاستیکی، وسایل الکترونیکی، قطعات خودرو و جواهرات از امارات متحده عربی، مرکز اصلی تدارکات و صادرات مجدد در خلیج فارس است.

براساس داده‌های سازمان مرکزی آمار اسرائیل، بین ژانویه ۲۰۲۰ تا پایان ماه ژوئن سال جاری، واردات اسرائیل از امارات متحده عربی ۴۵۷میلیون دلار و صادراتش به آن کشور، ۲۵۵میلیون دلار بوده است. 

دبی که جبل‌علی، بزرگ‌ترین بندر تجاری منطقه، در آن واقع شده است، در ماه ژانویه امسال اعلام کرد که تجارت دوجانبه این شهر با کشور اسرائیل از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ تا آن زمان به ۲۷۲ میلیون دلار رسیده است.  

ایتان نائه، سرپرست هیئت نمایندگی اسرائیل در ابوظبی که به‌زودی ماموریتش در آن کشور پایان می‌یابد، به خبرگزاری رویترز گفته است که در ماه‌های آینده چندین قرارداد میان دو کشور امضا می‌شود و تعدادی از وزرای اسرائیلی قرار است از اکسپو ۲۰۲۰ دبی بازدید کنند. نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۰ دبی به‌علت همه‌گیری کرونا یک سال به تعویق افتاد و در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

نائه افزود: «ما باید روی روابط نهادی بین موسسات مالی، بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تجارت‌های بزرگ کار کنیم.»

عبدالله باقر، از مسئولای شورای تجاری امارات متحده عربی- اسرائیل، به رویترز گفت که امسال انتظار می‌رود میان دو کشور در زمینه تدارکات، دارو و راه‌اندازی شرکت‌های استارتاپی قراردادهای بزرگی بسته شود.

به گزارش رویترز، اسرائیل اعلام کرده است که قصد دارد تابستان امسال دفتر نمایندگی تجاری خود را در ابوظبی افتتاح کند و امارات و اسرائیل در مورد توافقنامه تجارت آزاد مذاکره کرده‌اند.

بیشتر از اقتصاد