سویه «مو» کرونا چیست و در کجا شناسایی شد؟

سویه «مو» نخست در ماه ژانویه در کلمبیا ظاهر شد

سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته گفت که سویه «مو» به صورت بالقوه می‌تواند از ایمنی‌ای که به دلیل ابتلای قبلی به کووید-۱۹یا تزریق واکسن آن در بدون افراد به وجود آمده است، تاثیر نگیرد- Punit PARANJPE / AFP

در حالی شیوع سویه دلتای ویروس کووید-۱۹ همچنان در صدر اخبار مربوط به همه‌گیری کرونا در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان است، مقام‌های بهداشتی آمریکا از ظهور یک سویه جدید از این ویروس به نام «مو» می‌گویند.

دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا، گفته است که مواردی از سویه «مو» در ایالات متحده وجود دارد، اما هنوز سویه غالب در همه‌گیری نیست.

دکتر فاوچی روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید، درباره آخرین تحولات مقابله با همه‌گیری کرونا گفت: «ما از نزدیک آن را زیر نظر داریم. واقعا اینجا مشاهده شده است، اما حتی به تبدیل شدن به سویه قالب هنوز نزدیک هم نشده است.»

بر اساس گزارش «مرکز ابتکار جهانی در به‌اشتراک‌گذاری داده‌های آنفلوانزا»، دو هزار مورد ابتلا به سویه «مو» کووید-۱۹ در ایالات متحده ثبت شده است.

دکتر فاوچی گفت: «ما به این موضوع توجه می‌کنیم، هر چیزی مثل این را جدی می‌گیریم، اما در حال حاضر آن را یک تهدید فوری تلقی نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «در حال بررسی این سویه هستیم، زیرا داده‌های آزمایشگاهی می‌گویند این سویه جدید می‌تواند پادتن‌های موجود در بدن افراد را دور بزنند به فعالیت‌شان ادامه دهند، اما این ویژگی هنوز در آزمایش‌های بالینی به اثبات نرسیده است.»

سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته گفت که سویه «مو» به صورت بالقوه می‌تواند از ایمنی‌ای که به دلیل ابتلای قبلی به کووید-۱۹یا تزریق واکسن آن در بدون افراد به وجود آمده است، تاثیر نگیرد.

سویه «مو» نخست در ماه ژانویه در کلمبیا ظاهر شد. یک مقام بهداشتی کلمبیایی گفت که این سویه عامل بروز سومین موج همه‌گیری، از آوریل تا ژوئن سال جاری، در آن کشور واقع در آمریکای جنوبی بوده است.

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگرچه گستردگی و غلبه سویه «مو» در میان موارد ابتلا در سطح جهانی در حال حاضر حدود یک دهم درصد است، اما در کلمبیا حدود ۳۹ درصد  است و در اکوادور نیز پیوسته افزایش یافته و به حدود ۱۳ درصد رسیده است.

مقام‌های کره جنوبی نیز روز جمعه از شناسایی مواردی از ابتلا به سویه «مو» در آن کشور شرق آسیا خبر دادند. سه مورد ابتلا به سویه «مو» در کره جنوبی، از آنِ افرادی بود که به مکزیک، ایالات متحده، و کلمبیا سفر کرده بودند.