از سویه «مو» ویروس کرونا چه می‌دانیم؟

سویه «مو» پنجمین جهش ویروس کرونا است که سازمان بهداشت جهانی «زیر نظر» گرفته است

این جهش ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌‌اش، اکوادور، است‌ـ RODRIGO BUENDIA/AFP

نوع جدیدی از کووید-۱۹ در بریتانیا شناسایی شده و تاکنون ۵۵ نفر را در انگلستان مبتلا کرده است.

 «مو» (Mu) (که به بی.۶۲۱.۱ نیز شناخته می‌شود) پنجمین سویه ویروس کرونا است که سازمان بهداشت جهانی در رده «زیر نظر» قرار داده است.

منشا سویه «مو» کجا است؟

این جهش ابتدا در ژانویه ۲۰۲۱ در کشور کلمبیا مشاهده شد و اکنون، سویه غالب در این کشور و همسایه‌‌اش، اکوادور، است که عامل به ترتیب ۳۹ درصد و ۱۳ درصد موارد ابتلا در این کشورها شناخته شده است.

از سوی دیگر، گستردگی «مو» در جهان هنوز محدود است و موارد ابتلا به این سویه کمتر از ۰.۱ درصد کل مبتلایان به کووید-۱۹ را در برمی‌گیرد اما این سویه در حال راهیابی به قاره اروپا است.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، گزارش‌های مربوط به گستردگی این ویروس باید «با ملاحظات لازم تفسیر شود» زیرا توانایی بررسی توالی ویروس در بسیاری از کشورها محدود است.

آیا سویه «مو» در مقابل واکسن مقاوم است؟

نظام سلامت عمومی انگلستان (PHE) در ماه ژوییه اعلام کرد که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه سویه «مو» علایم شدیدتری داشته باشد یا اثربخشی واکسن بر آن کمتر باشد، وجود ندارد.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی از همان موقع اعلام کرده است که این سویه جهش‌هایی دارد که می‌تواند آن را نسبت به سایر گونه‌های ویروس‌ کرونا که اکنون شایع‌اند، در مقابل واکسن مقاوم‌تر کند. اما این نهاد افزود که برای تایید این مسئله به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، «از هنگام شناسایی (این سویه) در کلمبیا در ژانویه ۲۰۲۱، گزارش‌های پراکنده‌ای از موارد ابتلا به گونه «مو» و شیوع بیشتر آن در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا وجود داشته است. هرچند شیوع گونه «مو» در سطح جهان کاهش یافته است و در حال حاضر، کمتر از ۰.۱ موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد، شیوع آن در کلمبیا (۳۹ درصد موارد ابتلا) و اکوادور (۱۳ درصد موارد ابتلا) مدام افزایش یافته است. همه‌گیری گونه «مو» در آمریکای جنوبی به‌ویژه همراه با گردش گونه دلتای ویروس برای مشاهده هرگونه تغییر، زیر نظر گرفته خواهد شد.»

در حال حاضر، چهار گونه ویروس کرونای نگران‌کننده در جهان در گردش است. این سویه‌ها عبارت‌اند از گونه آلفا که در ۱۹۳ کشور، گونه بتا که در ۱۴۱ کشور، گونه گاما که در ۹۱ کشور و گونه دلتا که در ۱۷۰ کشور مشاهده شده است. سویه «مو» پنجمین جهش ویروس کرونا است که سازمان بهداشت جهانی «زیر نظر» گرفته است.

در چهار هفته گذشته تا ۲۹ اوت (۷ شهریور)، بیش از ۴۵۰۰ توالی ویروس کرونا جهش «مو» تشخیص داده شده‌اند.

بیشتر این موارد در ایالات متحده آمریکا (۲۰۶۵ نفر)، کلمبیا (۸۵۲ نفر)، مکزیک (۳۵۷ نفر) و اسپانیا (۴۷۳ نفر) گزارش شده است؛ هرچند این آمار تحت تاثیر قابلیت تشخیص توالی‌ها، رصد و رهگیری و مجموع موارد ابتلا در هر ناحیه بوده است.

© The Independent