طالبان تصویر قهرمان ملی افغانستان در فرودگاه کابل را پاره کردند

طالبان با پاره کردن تصویر قهرمان ملی افغانستان نشان دادند که به جز قوم پشتون به هیچ قوم دیگر احترام نمی‌گذارند

پاره کردن عکس احمدشاه مسعود واکنش‌ بسیاری از کاربران افغان‌ در داخل و خارج از افغانستان را برانگیخت - Facebook: Zia Aryanizhad

اقدام جنگجویان طالبان در پاره کردن تصویر احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در فرودگاه کابل واکنش‌برانگیز شد. طرفداران مسعود این عملکرد طالبان را عقده‌گشایی و اوج تعصب آنان در برابر قوم تاجیک می‌دانند و تاکید می‌کنند که این کار آنان بی‌پاسخ نخواهد ماند. عکس احمد‌شاه مسعود در حالی در فرودگاه کابل و دیگر مناطق پایتخت افغانستان و شهرهای دیگر توسط طالبان پاره شده است که عکس اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری این کشور که از قوم پشتون است دست نخورده باقی مانده. 

پس از آنکه طالبان به پایتخت افغانستان وارد شدند، کنترل همه مناطق کابل به جز فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی را که در اختیار آمریکایی‌ها بود، به دست گرفتند. آمریکا با طالبان توافق کرد تا زمانی که تمام سربازانش را از افغانستان خارج نکند هیچ یک از جنگجویان این گروه حق ندارند به فرودگاه داخل شود. رهبران طالبان هم این شرط را پذیرفتند تا سربازان آمریکایی بتوانند هرچه زودتر از افغانستان خارج شوند.

شب دوشنبه‌ (۸ شهریور)، زمانی که آمریکایی‌ها اعلام کردند که کاملا از افغانستان خارج شده‌ و هیچ یک از سربازان آنان باقی نمانده‌اند، طالبان به فرودگاه رفتند و کنترل همه مناطق فرودگاه را به دست گرفتند و تا دم صبح تیرهای شادمانه شلیک کردند.

طالبان پس از حضور در فرودگاه کابل در نخستین اقدام، عکس بزرگ احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان را که در کنار عکس اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری این کشور نصب شده بود، پاره کردند اما به عکس اشرف غنی دست نزدند. گفته می‌شود این عکس احمدشاه مسعود بیش از ۲۰ سال داخل فرودگاه کابل نزدیک ترمینال بر دیوار نصب بود و سالی یک‌ بار نو می‌شد اما طالبان آن را پاره‌ کردند.

پاره کردن عکس احمدشاه مسعود واکنش‌ بسیاری از کاربران افغان‌ در داخل و خارج از افغانستان را برانگیخت. آنان با انتشار عکس پاره‌شده‌ احمدشاه مسعود، طالبان را به تداوم جنگ و توهین قومی متهم و تاکید کردند که این کار آنان بی‌پاسخ نخواهد ماند و جواب ‌آن را خواهند گرفت.

ضیا آریا نژاد، عضو پیشین مجلس نمایندگان این کشور، در واکنش به این کار طالبان نوشت: «هدف طالب‌نماها روشن است که جنگشان به دلیل نژادپرستی و تاجیک‌ستیزی بود و هست، نه جهاد برای رضای خداوند.»

فهیم فطرت، کاربر دیگر افغان، درباره پاره کردن تصویر احمدشاه مسعود چنین می‌نویسد: «پشت‌صحنه‌ سقوط نظام اینجا روشن می‌شود. خدا نکند به دهه ۹۰ میلادی بازگردیم.»

ذبیح‌الله کاظمی نوشته است: «عقده قومی با استفاده از نام دین؛ نابود باد حقارت و عقده‌های قومی و حکومت قومی.»

کاربری به نام درویش هم می‌نویسد: «این روش‌ها آغازگر جنگ‌های قومی در افغانستان‌اند که نباید صورت می‌گرفت.»

باید گفت آنچه خشم طرفداران قهرمان ملی افغانستان از طالبان را بیشتر کرده این است که این گروه تصویر احمدشاه مسعود را پاره کردند اما به تصویر رئیس‌جمهور غنی دست نزده‌اند و این تصویر صحیح و سالم سر جای خود باقی است. نصیر آریایی در زمینه نوشت: «برخورد امارت اسلامی طالبان با یک مسلمان معتقد و قهرمان و یک فراری.»

نظیفه حق‌پال می‌گوید: «پاره نکردن تصویر غنی از عقده گرایی قومی یا معامله‌ای پنهان خبر می‌دهد.»

عبید مهدی نوشته است: «طالبان تصویر احمدشاه مسعود را پاره کردند. مسعود مومن، مسلمان، با تقوا و پرهیزگار بود و تمام عمرش را در دفاع از افغانستان سپری کرد در حالی که طالبان به عکس غنی دست هم نزدند؛ غنی که حتی نمازش را هم نمی‌دانست و یک آیه از قرآن هم بلد نبود.»

یک کاربر دیگر نوشته است: «هیچ کسی حق ندارد به بزرگ وطن ما توهین کند. این کار باعث ایجاد تفرقه بزرگ میان ملت ما می‌شود و باید پیگیری شود.»

پاره کردن تصویر احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در حالی صورت می‌گیرد که او در دوران پنج ساله حکومت‌داری نخست طالبان در این کشور، هیچ‌گاه به آنان تسلیم نشد و با آن‌ها جنگید تا سرانجام کشته شد و اکنون که طالبان پس از بیست سال بار دیگر به قدرت رسیده‌اند، با فرزند او احمد مسعود روبه‌رو شده‌اند. طالبان در حال حاضر جز استان پنجشیر که فرزند احمدشاه مسعود آنجا مقاومت می‌کند، سایر استان‌ها را به‌طور کامل تصرف کرده‌اند و شب و روز در تلاش‌اند که از راه نظامی به پنجشیر بروند و این استان را نیز به دست بیاورند اما مقاومت در برابر آنان به‌شدت جریان دارد. احتمال دارد که مقاومت احمد مسعود مانند پدرش در برابر طالبان عقده این گروه را بیشتر کند تا هرجا و در هر مکان تصویر پدرش (احمدشاه مسعود) را ببیند تخریب یا پاره کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتنی است که طالبان پیش از پاره کردن تصویر احمدشاه مسعود در فرودگاه کابل، شماری از عکس‌های او را از منار او در کابل نیز برداشتند و در شماری از استان‌ها که در جریان جنگ حضور می‌یافتند و با عکس مسعود روبه‌رو می‌شدند هم آن‌ها را پاره می‌کردند. شماری از افغان‌ها تاکید دارند که طالبان با این کار شعله جنگ را بیشتر کرده‌ و نشان داده‌اند که هیچ‌گاه به صلح و آشتی واقعی تن نخواهند داد.

احمدشاه مسعود، با مبارزات حماسه‌‌آفرین‌ خود مقابل شوری سابق و طالبان و سرانجام جان دادن در راه آزادی کشور، لقب قهرمان ملی افغانستان را به دست آورد و در میان اقوام مختلف هزاران طرفدار پیدا کرد. اکنون که پسرش پا جای پای او گذاشته و در برابر طالبان ایستاده است، مردم از او نیز حمایت می‌کنند. باورها بر این است که اگر طالبان با آقای احمد سر میز صلح نکند و بخواهد به زور خواسته‌های خود را بقبولاند، مبارزه مسعود در برابر طالبان از پنجشیر هم فراتر خواهد رفت و آن زمان طالبان مجبور به مقابله خواهند بود.