جمهوری‌خواهان آمریکا خواستار استعفا یا استیضاح بایدن شدند

آخرین هواپیمای نظامی آمریکا صبح سه‌شنبه ۳۰ اوت، و یک روز قبل از ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای خروج کامل، کابل را ترک کرد

باید نظاره‌گر اجساد ۱۳ نیروی آمریکایی است که در حمله انتحاری اطراف فرودگاه کابل کشته شدند-SAUL LOEB / AFP

خروج شتاب‌زده سربازان آمریکایی از افغانستان خشم جمهوری‌خواهان آمریکایی را برانگیخته و بسیاری از آنان جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده را به «رها کردن آمریکایی‌ها»‌ آن هم قبل از پایان مهلت تعیین‌شده متهم کرده و خواستار استیضاح یا استعفای بایدن شده‌اند.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تخمین زده بود که ۱۰۰ الی ۲۰۰ آمریکایی نتوانستند خود را به آخرین پروازهای آمریکا از فرودگاه کابل برسانند.

آخرین هواپیمای نظامی آمریکا صبح سه‌شنبه ۳۰ اوت، و یک روز قبل از ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای خروج کامل، کابل را ترک کرد.

چندین تن از رهبران جمهوریخواه آمریکا در توییت‌هایی رییس‌جمهور آن کشور را به سرگردان رها کردن شهروندان آمریکایی در افغانستان متهم کردند و از بایدن به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایش، انتقاد کردند. بایدن قبلا وعده داده بود که مادامی که همه شهروندان آمریکا از افغانستان خارج نشده‌اند، آنجا را ترک نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درین لاهود، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی نوشت که اقدام بایدن در جا گذاشتن و رها کردن آمریکایی‌ها در افغانستان، از نظر اخلاقی غیرقابل دفاع است. او نوشت:‌ «بایدن اینطور تصمیم گرفت که تعهد به ضرب‌الاجل و عمل به قولی که به طالبان داده، مهم‌تر از قولش به آمریکایی‌هایی است که در افغانستان رهاشده‌اند.»

جودی هایس، دیگر نماینده جمهوریخواه، در توییتی نوشت: «بایدن قبل از ضرب‌الاجل افغانستان را ترک کرد و شهروندان آمریکایی که تلاش می‌کنند از آنجا خارج شوند را رها کرد!» او نوشت: «اگر بایدن استعفا نکند، باید استیضاح شود.»

مایک والتز، نماینده فلوریدا در کنگره آمریکا، در توییتی نوشت که جنگ در افغانستان تمام نشده، بلکه تمدیده شده است. او نوشت:‌ «تروریسم در افغانستان، به افغانستان محدود نمی‌شود. مثل سرطان پخش می‌شود و تا خانه ما را دنبال می‌کند.»

گروه شبه‌نظامی و افراطی‌گرای اسلامی طالبان، به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان «آزادی کامل»‌ در کشور اعلام کردند و این پیروزی را با تیراندازی هوایی در کابل جشن گرفتند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است که حتی اگر آمریکا ده روز بیشتر در افغانستان ‌مانده بود، باز هم نمیشد همه را خارج کرد.

آمریکا میلیاردها دلار تجهیزات نظامی مانند پهپادها، دوربین‌های دید شبانه، اسلحه، و هلیکوپترهای پیشرفته را در افغانستان جا گذاشته که اکنون به دست طالبان افتاده‌اند. گفته می‌شود که نیروهای آمریکایی قبل از خروج بیش از ۷۰ هواپیما و هلیکوپتر و ده‌ها خودروی نظامی را نابود کردند و تجهیزات دفاع هوایی را از کار انداختند.

پیشتر حدود ۹۰ ژنرال بازنشسته و فرمانده ارشد سابق در نیروی دریایی آمریکا، خواستار استعفای لیوید‌ آستین، وزیر دفاع و مایک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا شدند و گفتند که آنان باید برای «عمل یا بی‌عملی» خود در خروج شتابزده نیروهای آمریکایی از افغانستان، مورد حسابرسی قرار گیرند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز، با صدور بیانیه‌ای خواهان پس گرفتن تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان شد که حالا به دست گروه افراط‌گرای طالبان افتاده است.

ترامپ در بیانیه خود تاکید کرد، «دولت جو بایدن باید از طالبان بخواهد این تجهیزات را به آمریکا بازگرداند و در غیر این صورت با استفاده از «نیروی نظامی بی‌تخفیف» آن‌ها را بازگرداند و یا با بمباران آن‌را نابود کند»