۹۰ فرمانده سابق نیروی دریایی و ژنرال آمریکایی:‌ آستین و میلی بر سر «خروج فاجعه‌بار» از افغانستان استعفا کنند

واگذاری میلیاردها دلار تجهیزات پیشرفته نظامی به دست دشمنان ما فاجعه‌بار است و آسیبی که به آبروی ایالات متحده وارد شده قابل تعریف نیست

از راست:‌ مایک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا- OLIVIER DOULIERY / AFP 

حدود ۹۰ ژنرال بازنشسته و فرمانده ارشد سابق در نیروی دریایی آمریکا خواستار استعفا و بازنشستگی لوید آستین، وزیر دفاع، و ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک آمریکا، به دلیل نقششان در «خروج فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان شدند.

این نظامیان کارکشته، آستین و میلی را بابت «سهل‌انگاری در اجرای وظایفشان» در تصمیم «فاجعه‌بار» جو بایدن در خروج از افغانستان که ۱۳ آمریکایی را به کشتن داد و هزاران متحد افغان را در دست طالبان جاگذاشت، هدف انتقاد قرار داده‌اند.

این نامه می‌گوید: «مرگ و شکنجه افغان‌ها آغاز شده و به یک تراژدی انسانی عمده‌ بدل خواهد شد. واگذاری میلیاردها دلار تجهیزات پیشرفته نظامی به دست دشمنان ما فاجعه‌بار است. آسیبی که به آبروی ایالات متحده وارد شده قابل تعریف نیست. ما سالها به عنوان شریکی غیرقابل‌اعتماد در هرگونه توافق یا عملیات چندملیتی قلمداد خواهیم شد. اعتماد به ایالات متحده به شدت آسیب دیده است.»

نامه فوق می‌گوید که اگر دو فرمانده نظامی فوق - لوید آستین و مایک میلی- «همه اختیارات خود برای توقف خروج شتابان را به کار نگرفته‌باشند،» باید استعفا کنند. این نامه همچنین می‌گوید، این دو حتی اگر همه اختیاراتشان را به کار گرفتند و نتوانستند «رییس‌جمهور را به توقف خروج شتاب‌زده متقاعد سازند،»‌ باید «به عنوان یک بیانیه اعتراضی، استعفا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ۹۰ نظامی ارشد بازنشسته آمریکا همچنین در نکوهش سیاست مرزی دولت بایدن گفته‌اند که خروج شتاب‌زده، تروریست‌های جهان را «در ورود آزادانه به کشور ما از طریق مرز مکزیک تهییج کرده است.»

آنان نوشته‌اند: «چین بیشترین نفع را از این وضع می‌برد و سپس روسیه، پاکستان، ایران، کره شمالی و دیگران.»

نامه فرماندهان کارکشته آمریکایی می‌گوید: «ارتش ما هست تا بجنگد و پیروز شود و این باید هدف اصلی رهبران نظامی ارشد ما باشد.»

آنان نوشته‌اند: «یک اصل بنیادین در ارتش این است که مدیران و تصمیم‌گیرندگان مسئول عمل یا بی‌عملی‌ خود شناخته شوند. در این رسوایی قابل‌پیشگیری و فاجعه‌بار، باید حسابرسی در تمام سطوح وجود داشته باشد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، خروج نظامیان آمریکایی را شرم‌آور خوانده است.

کمیته خارجی سنای آمریکا نیز با انتشار اعلامیه‌ای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اسفناک و فاجعه بار خوانده است. در اعلامیه این کمیته آمده است: «خروج آخرین هواپیمای آمریکایی نقطه پایانی تاسف‌بار بر جنگ ۲۰ ساله آمریکا گذاشت. خروج فاجعه بار رئیس‌جمهور بایدن و تیمش در چند هفته گذشته تضمین امنیت آمریکا را ناکام کرد.»

خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در شب دوشنبه ۳۰ اوت، رسما بر جنگ ۲۰ ساله آمریکا نقطه پایان گذاشت.