رفتار سیتسیپاس صدای اندی ماری باتجربه را درآورد

اندی ماری با کوله باری از تجربه و آسیب‌دیدگی‌ها مقابل یکی از آماده‌ترین تنیسورهای جهان قرار گرفت

اندی ماری در حالی در رقابت‌‌های تنیس آزاد آمریکا حاضر شد که بسیاری از رقابت‌ها را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داده بود - TIMOTHY A. CLARY / AFP

رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا و آخرین گرند اسلم سال ۲۰۲۱ در شهر نیویورک و محل برگزاری رقابت‌های یعنی مجموعه تنیس بیلی‌جین کینگ در روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد و مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی در قسمت مردان برگزار شد. در این بازی، سیتسیپاس یونانی، مرد شماره ۳ تنیس جهان، به مصاف اندی ماری بریتانیایی، قهرمان یک دوره همین رقابت‌ها و مرد شماره ۱ سابق جهان، رفت. این اولین دیدار این دو بازیکن در رقابت‌های حرفه‌ای تنیس بود.

اندی ماری با کوله باری از تجربه و آسیب‌دیدگی‌ها و جراحی‌های فراوان مقابل یکی از آماده‌ترین تنیسورهای جهان قرار گرفت. این دیدار تماشایی که نزدیک به پنج ساعت طول کشید، در نهایت با پیروزی سه بر دو سیتسیپاس به پایان رسید و توجه طرفداران تنیس را به همراه داشت.

اندی ماری در حالی در این رقابت‌ها حاضر شد که بسیاری از رقابت‌ها را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داده بود و در دو مسابقه مسترز پیش از شروع رقابت‌های نیویورک نیز حاضر نبود و ترجیح داد تا توان خود را برای این رقابت‌ها کنار بگذارد اما سیتسیپاس در تمامی رقابت‌ها حاضر شد. او در فینال سینسیناتی مغلوب زورف شد و نسبت به ماری تا اینجای رقابت‌ها انرژی زیادی صرف کرده بود.

اندی ماری در این مسابقه فوق‌العاده بود؛ به طوری که در این چند سال چنین بازی را از او شاهد نبودیم؛ بدون نشانی از خستگی یا مصدومیت. ماری ست اول را مقتدرانه ۶-۲ پیروز شد. در ست دوم که بازی به تای‌برک کشیده شد هم او شش بر چهار جلو بود و فقط به یک امتیاز دیگر نیاز داشت تا ست دوم را پیروز شود اما سیتسیپاس به بازی بازگشت و با سرویس‌های خوب، ست دوم را از آن خود کرد.

ماری معتقد بود که کفش‌هایش مشکل دارد و از مربیانش خواست برای او یک جفت کفش دیگر بیاورند اما آن‌ها از لوازم شخصی او بی‌اطلاع بودند و او در پایان ست دوم مجبور شد برای این موضوع شخصا اقدام کند و به رختکن برود اما پس از مدتی دست خالی بازگشت چرا که هیچ کفشی آنجا وجود نداشت؛ گویا او آن‌ها را در هتل جا گذاشته بود و مجبور شد دوباره با همان کفش‌ها به بازی ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاشیه‌های مسابقه هم از همین‌جا آغاز شد و اعتراض‌های اندی ماری به داور نتیجه‌ای نداشت. سیتسیپاس مانند بازی مقابل زورف در سینسیناتی و دیگر مسابقات، وقت تلف کردن را شروع کرد و تا آغاز ست سوم، نزدیک به پنج دقیقه وقت تلف شد. با این حال، اندی ماری ست سوم را هم ۶-۲ پیروز شد و فقط یک ست تا برد در این مسابقه فاصله داشت اما تقاضای زمان پزشکی برای سیتسیپاس باز هم ماری را بهت‌زده کرد و مقداری از زمان بازی نیز به همین دلیل گرفته شد و جریان بازی را از دستان ماری خارج کرد.

اندی ماری در ست چهارم شروع خوبی نداشت چرا که به دلیل وقفه‌ای که افتاد، از تب‌وتاب ست قبل خارج شده بود و همین موضوع باعث شد تا ست چهارم را ۶-۳ واگذار کند و بازی به ست نهایی یا همان ست پنجم کشیده شد.

در ابتدای ست پنجم بازهم سیتسیپاس زمان دستشویی و تعویض لباس تقاضا کرد و بازگشت او به زمین هشت دقیقه طول کشید. اعتراض ماری به داور و مسئول برگزاری مسابقه یعنی جری آرمسترانگ هم فایده‌ای نداشت چرا که آن‌ها معتقد بودند سیتسیپاس کاری خلاف قانون انجام نداده است و در صورت لزوم برای تعویض لباس‌هایش می‌تواند این زمان را در اختیار داشته باشد.

ست نهایی برای اندی ماری همانند ست چهارم شد؛ چون این وقفه طولانی در شرایط بازی و عملکرد او تاثیر منفی گذاشت و باعث شد تا ست پنجم را هم ۶-۴ واگذار کند؛ در حالی که او در این مسابقه نشان داده بود که شایسته پیروزی است. وی در انتهای بازی خیلی سریع با سیتسیپاس دست داد اما بارها سرش را به نشانه اعتراض تکان داد. او در حین بازی به مسئول برگزاری رقابت‌ها گفت: «هیچ وقت به یاد ندارم در طول زمان بازی اینقدر در دستشویی مانده باشم، شما به یاد دارید؟ او در آنجا چکار می‌کند؟» 

ماری پس از پایان بازی در نشست مطبوعاتی حاضر شد و گفت: «من پیش از شروع بازی این موضوع را با مربیانم مطرح کرده و به آن‌ها گفته بودم که او در مسابقه با من چنین کاری خواهد کرد اما از دست من کاری ساخته نبود. تمام کسانی که تنیس را به‌صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند این را می‌دانند که وقفه هفت یا هشت‌دقیقه‌ای در بازی به این معنا است که دیگر بدن شما سرد شده است و نمی‌توانید دوباره به جریان بازی بازگردید. این رفتارها در حین بازی هم ادامه داشت. زمانی که من در حال سرویس زدن و دو امتیاز عقب‌تر از او بودم، راکت عوض کرد. این رفتارها باعث می‌شود تا شما تمرکز خود در بازی را از دست بدهید. من به بازی او امتیاز کامل می‌دهم چرا که فکر می‌کنم او بازیکن فوق‌العاده‌ای است و در این مسابقه عالی کار کرد اما برای کارهایی که در طول بازی انجام داد، نمره صفر خواهد گرفت و هیچ احترامی برای او قائل نیستم. من بعد از بازی باید اینجا مقابل شما بنشینم و در مورد بازی و عملکرد خودم و بازی خوب حریف صحبت کنم اما در اینجا حضور دارم تا در مورد وقت تلف کردن و زمان پزشکی و اجازه رفتن به دستشویی صحبت کنم و این باعث تاسف است.»

اندی رادیک از بازیکنان مشهور سال‌های دور تنیس نیز به تمجید از اندی ماری پرداخت و گفت: «او یک اسطوره است و چنین بازی از کسی که در استخوان ران پایش فلز کار گذاشته شده غیرممکن است. برای او احترام زیادی قائلم.»

سیتسیپاس در مرحله بعدی رقابت‌ها باید در یک بازی نه چندان سخت به مصاف مانارینو از فرانسه برود.

بیشتر از تنيس