کرونا همچنان در ایران رکورد می‌شکند: ٦٨٤ مرگ دیگر

تناقض بین اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد

ایران همچنان در صدر کشورهای بحرانی کرونا است- عکس از ایرنا

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸۴ نفر در کشور بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند که با احتساب آن مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر می‌رسد.

در این اطلاعیه آمده است که مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر رسیده است.

اگرچه گفته می‌شود تا کنون ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.

در همین رابطه، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما اظهار داشت برای تأمین واکسن رایزنی‌ها انجام شده و حتی با رئیس جمهور چین نیز تلفنی صحبت شده است و قرار است تا پایان شهریور قطعاً حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شود.

به نظر می‌رسد تناقض و اختلاف نظر بین مسئولان وزارت بهداشت و سران سیاسی کشور همچنان ادامه دارد و هر روز آمار جدیدی ارائه می‌شود. از دی‌ماه ۱۳۹۹ که علی خامنه‌ای ورود واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به ایران را ممنوع کرد تا امروز، واردات واکسن به ایران با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. ابتدا وزارت بهداشت مدعی شد که واکسن‌های وارداتی از دیگر کشورها مثل چین، هند و روسیه تأمین خواهند شد اما در خرداد ۱۴۰۰ و با تعطیل شدن برخی مراکز واکسیناسیون به دلیل تمام شدن ذخایر واکسن، وزیر بهداشت ناچار شد به رسانه‌ها و افکار عمومی پاسخ دهد.

پیش‌تر، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز پنجشنبه ۲۱ مرداد اعلام کرد که تا دو ماه آینده، ۴۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود. او همچنین گفت که دست‌کم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارداتی و تولید داخل برای واکسیناسیون مردم تأمین شده است. جهان‌پور که پیش‌تر در توییتی اعلام کرده بود واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا منعی ندارد، بار دیگر هم این خبر را تأیید کرد و گفت واکسن‌ها نباید در دو کشور آمریکا و انگلیس تولید شده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما امروز، علیرضا رئیسی با تاکید بر اینکه سایر کشورها اولویت را بر روی واکسیناسیون مردم کشور خود گذاشته‌اند، افزود با یک تفاهم‌نامه دیگر از مهرماه، ۱۵ میلیون دز واکسن وارداتی دیگر و در آبان نیز ۱۵ میلیون دز دیگر به دستمان می‌رسد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد، بنابراین اگر از حالا تا پایان مهر ۶۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم، می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن ۳۰ سال برسیم.

وی همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره اینکه اگر آمریکا اولویت را برای مردم خودش قرار داده، پس چرا همسایگان ایران توانسته‌اند از آمریکا واکسن بخرند، گفت: «آنها در کارآزمایی بالینی واکسن شرکت کردند و استراتژی ما این نبود. هزاران برگ سند برای اقداماتی که برای واردات واکسن انجام دادیم وجود دارد.»

او ادامه داد این شبهه که آمریکا به ما واکسن فایزر و مدرنا می‌داد اصلاً درست نیست. ما با یک یا دو کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم برای گرفتن واکسن فایزر و مدرنا که اگر کارها خوب پیش برود حتما وارد خواهیم کرد. این موضوع خارج از تعهد کوواکس است.