سودجویی مافیای دارو به اسم حمایت از تولید داخلی

قیمت برخی اقلام دارویی ایرانی از نمونه‌های خارجی بیشتر است 

منع واردات واکسن نیز با هدف پر‌و‌بال دادن به تولیدکننده داخلی بوده است‌ـ KHAMENEI.IR

برخی اقلام دارویی که در داخل تولید شده‌اند در مقایسه با نمونه‌های خارجی قیمت بیشتری دارند. گذشته از اینکه ممکن است کیفیت داروهای تولید داخل از نمونه‌های وارداتی پایین‌تر باشد، این سوال مطرح است چرا دارویی که در داخل تولید می‌شود باید با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده برسد.

سازمان غذا و دارو می‌گوید هدفش حمایت از تولید داخلی است، اما توضیحی درباره حقوق مصرف‌کننده ارائه نداده است. این سازمان زیرمجموعه وزارت بهداشت است که در دوران همه‌گیری کرونا برای عموم مردم بهتر شناخته شد. نهادی که هرگونه واردات دارویی در کشور باید از فیلتر تایید آن بگذرد. همین موضوع باعث شد تا در هفته‌های گذشته به‌دلیل مانع‌تراشی برای واردات واکسن بخش خصوصی، کمبود سرم و داروهای مرتبط با کرونا بسیار خبرساز شود. 

پس از اینکه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، اعلام کرد که واردات شش میلیون واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی با مانع‌تراشی سازمان غذا و دارو منتفی شد، این سازمان گفته‌های او را تکذیب کرد و مدعی شد که بخش خصوصی توان واردات واکسن را نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پس از خوانساری، محمدحسین قوسیان‌ مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، نیز در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که سازمان غذا و دارو تا فروردین‌ ۱۴۰۰ مجوز واردات واکسن کرونا را صادر نکرده بود. 

گفته‌های مسئولان و خبرهایی که این روزها منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که منع واردات واکسن نیز با هدف پر‌و‌بال دادن به تولیدکننده داخلی بوده است. 

این موضوع درباره گران‌تر بودن اقلام دارویی تولید داخلی در مقایسه با نمونه‌های خارجی نیز صادق است. حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا این مسئله را تایید کرد و گفت: «سیاست ما حمایت از تولید داخلی است. حال ممکن است در برخی موارد هزینه تولید بیشتر از واردات باشد، اما این موضوع به معنای این نیست که حمایتمان را از تولید داخلی برداریم.» 

محمدی در ادامه افزود: «قطعا از تولید داخلی مواد اولیه و... حمایت می‌شود و اگر هزینه آن هم بالاتر باشد، باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه مارکتینگ بازار داخل، هزینه تمام‌شده را کاهش داد.» 

سازمان غذا و دارو در حالی بر حمایت از تولیدکننده داخلی اصرار دارد که حقوق مصرف‌کنندگانی را که زیر بار مشکلات اقتصادی و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی کمر خم کرده‌اند، نادیده گرفته است. 

مافیای دارو این روزها در ایران از آب گل‌آلود رنج و بیماری مردم، سودهای کلان مالی خود را برداشت می‌کند. مافیایی که گفته می‌شود تا رده‌های بالای حکومتی در ایران نفوذ دارد و نفع خود را در ادامه تحریم‌ها می‌بیند.