گله ترامپ از استفاده «خودکامگان ترسناک» از توییتر

«شرم‌آور است که بسیاری از قاتلان و خودکامگان ترسناک در توییترند، اما رئیس‌جمهور ایالات متحده را با صدها میلیون هوادار بیرون می‌اندازند»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، روز چهارشنبه به توییترانتقاد کرد که به طالبان اجازه داده است در پی تصرف افغانستان به فعالیت خود در این «شبکه وبلاگی‌ کوچک» (micro-blogging) ادامه دهد؛ در حالی که او همچنان از استفاده از این شبکه برای همیشه محروم است.

آقای ترامپ در مصاحبه تلفنی با گرگ کلی از شبکه نیوزمکس گفت: «شرم‌آور است که آدم می‌بیند بسیاری قاتلان و دزدان و خودکامگان و... خودکامگان ترسناک...ترسناک و سایر کشورها... همگی در توییترند... اما رئیس‌جمهور ایالات متحده که صدها میلیون هوادار داشت، ناگهان چنین کسی را بیرون می‌اندازند.»

توییت نیوزمکس: ترامپ همچنان از توییتر محروم است اما اعضای طالبان می‌توانند توییت کند؛ «شرم‌آور است» چهل و پنجمین رئیس‌جمهور به گرگ کلی می‌گوید که «خودکامگان ترسناک» می‌توانند همچنان آنلاین باشند اما حساب او را معلق کرده‌اند.

کِلی در مورد حساب کاربری توییتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، پرسیده بود که از سال ۲۰۱۷ تاکنون فعال است و نماینده این گروه مسلح مدام برای انتشار مطلب و پیام از آن استفاده می‌کند. در توضیحات فعلی این حساب کاربری توییتری چنین آمده است: «حساب رسمی توییتر سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجاهد که در توییتر بیش از ۳۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد، از این رسانه‌ اجتماعی برای پوشش تقریبا زنده نحوه حمله این گروه شبه‌نظامی به کابل و تسلط‌شان بر این شهر استفاده کرد. در یکی از این توییت‌های اعضای طالبان در روزی که این گروه تسلط خود را بر این منطقه اعلام کردند آمده است: «واحدهای نظامی امارت اسلامی برای تامین امنیت کابل وارد این شهر شدند. یک واحد بر ناحیه پل‌چرخی مسلط شد و پیشروی معمولی ادامه دارد. مرکز ۹ منطقه کابل (استالف، سروبی، ده سبز، قره باغ، خاک جبار، پغمان، بگرامی، موسهی، چهارآسیاب، گلدره و شکردره) را نیز تصرف کردیم.»

توییتر در واکنش به رویدادهای اخیر در این کشور جنوب آسیا اعلام کرده که در حال رصد اوضاع است و مردم از این رسانه اجتماعی برای درخواست کمک استفاده می‌کنند. سخنگوی توییتر در بیانیه‌ای گفته است: «اوضاع افغانستان به سرعت در حال تغییر است و ما استفاده مردم این کشور برای درخواست کمک را شاهدیم. اولویت اول توییتر حفظ امنیت مردم است. ما هوشیار و گوش‌به‌زنگ خواهیم بود.»

این سخنگو گفت که البته توییتر همچنان فعالانه قواعد خود را اجرا می‌کند و بر محتواهای ناقض سیاست‌های خود نظارت دارد؛ مخصوصا مطالبی که قواعد ضد «تکریم خشونت، دستکاری شبکه رسانه‌ای و هرزنامه‌نگاری» را نقض می‌کند.

آقای ترامپ که هشت ماه است به طور دائم از توییتر محروم شده، گفته که امیدوار است شکایتش علیه غول‌های رسانه‌ای گوگل، توییتر و فیس‌بوک در فلوریدا به نتیجه برسد.

توییتر در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۱ و در پی دفاع و تجلیل رئیس‌جمهور سابق از شورشیانی که دو روز پیش از آن به ساختمان کنگره حمله کرده بودند، حساب وی را بست. در تلاش برای بهم زدن جلسه کنگره با موضوع تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، دست‌کم پنج تن کشته شدند.

© The Independent