فرودگاه کابل در محاصره طالبان، توقف تمامی پروازها

پروازهای دو شرکت هواپیمایی امارات و «فلای دبی» پس از تاخیرهای طولانی، امروز لغو شد

شهروندانی که برای ترک افغانستان به سوی فرودگاه کابل می‌روند، ۱۵ اوت ۲۰۲۱- REUTERS/Stringer

بنا به اطلاعاتی از سوی منابعی مطلع در گفت‌وگو با «ایندیپندنت فارسی»، فرودگاه کابل در محاصره گروه طالبان قرار دارد و چند پرواز از آن به دلایل امنیتی فعلا متوقف شده‌اند. این وضعیت حوالی ساعت ۵ بعدازظهر به وقت کابل رخ داد و هنوز روشن نیست که پروازها چه زمانی دوباره  ممکن خواهند شد. اطلاعاتی ضد و نقیض در مورد پروازهای شرکت هواپیمایی پاکستان به کابل به گوش می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دقایقی پیش از تنظیم این گزارش در پیش‌از‌ظهر روز یکشنبه به وقت نیویورک، هواپیمایی «فلای دوبیِ» امارات اعلام کرد که پروازهای خود به کابل را از فردا (دوشنبه) معلق می‌کند. اما یک سخنگوی این شرکت در گفت‌وگو با رویترز گفت که امروز  (یکشنبه ) یک پرواز دبی-کابل نیز پیش از ورود به پایتخت افغانستان، به امارات بازگشته است و فعلا تمامی پروازها متوقف شده‌اند.

این در حالی است که ناتو چند ساعت پیش گفته بود قصد دارد فرودگاه کابل را فعال نگه‌دارد و به حضور دیپلماتیک خود در کابل نیز ادامه خواهد داد. 

ناتو گفته بود:‌ «ما حامی تلاش‌های افغانستانی‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی برای این تخاصم هستیم که اکنون فوری‌تر از همیشه است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، که در یک مراسم نیروی دریایی با همتای پاکستانی خود صحبت می‌کرد، گفت اسلام‌‌آباد «نقشی حیاتی» در فراهم آوردن صلح و ثبات در افغانستان دارد. اردوغان گفت که ترکیه و پاکستان با یکدیگر همکاری می‌کنند، اما هیچ اشاره‌ای به  هر گونه تغییر احتمالی در پیشنهادی که از سوی ناتو برای دادن مسئولیت امنیت و عملیات فرودگاه کابل به ترکیه داده شده بود، نکرد.

ترکیه دومین ارتش بزرگ عضو ناتو است.