رکورد جدید همزمان با وعده‌های مقامات؛ ۶۲۰ کشته در ۲۴ ساعت گذشته در ایران

۳۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند

وعده تولید و واردات واکسن‌های داخلی و خارجی به عمل تبدیل نشد-Maryam Ebrahime/ISNA

ساعاتی پس از شروع ممنوعیت تردد سراسری برای مقابله با موج جدید همه‌گیری کرونا در ایران، وزارت بهداشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۰ نفر در ایران به علت بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

این تعداد کشته‌شدگان بالاترین آمار رسمی ثبت شده روزانه از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران است، هرچند بر اساس مشاهدات به نظر می‌رسد رقم کشته‌شدگان در واقعیت چند برابر بالاتر از این باشد.

جمعه این هفته نیز اعلام شد تعداد آمار متوفیان ثبت شده بر اثر کرونا در بهشت‌زهرای تهران ٢١٦ نفر بود و درمجموع با تعداد کل فوتی‌ها، آمار متوفیان ٣٩٠ نفر ثبت شد که در طول ٥١ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با «همه ادارات، بانک‌ها و اصناف از روز دوشنبه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده تعطیل خواهد بود.» همچنین از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه تا روز جمعه ۵ شهریورماه «ممنوعیت تردد در تمامی محورهای کشور و بین استانی» برقرار خواهد بود. تمام مجوزهای صادر شده قبلی برای تردد نیز لغو شده است.

از زمان اعلام تعطیلی سراسری در شبکه‌های اجتماعی عنوان شد که تقارن این روزها و تعطیلات عاشورا و تاسوعا در ایران و فرصت کوتاه داده‌شده برای شروع آن باعث ایجاد موج مسافرت‌های بین استانی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاندار مازندران با اشاره به مسافرت‌های تابستانی از استان‌های دیگر و رفت‌وآمد درون‌شهری، درباره مسافرت به این استان هشدار داد و گفت: «ورود به استان‌های قرمز ممنوع است، هر فردی که وارد استان شده از استان‌های دیگر، از نیروهای انتظامی و نظامی می‌خواهم که علاوه بر اعمال جریمه این مسافران، آنان را برای خروج از مازندران هدایت کنند.»

بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا عزاداری در فضاهای بسته ممنوع است و حرکت دسته‌های سینه‌زنی نیز ممنوع خواهد بود و تنها «اصناف ضروری و تأمین‌کننده مایحتاج ضروری مردم و نیز دستگاه‌های امدادی مانند اورژانس» اجازه فعالیت خواهند داشت.

بالا رفتن آمار مبتلایان و کشته‌شدگان بر اثر آلودگی به ویروس کرونا در ایران در حالی است که واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود. به تعدادی از افرادی که تاریخ تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها رسیده بود گفته شد که به علت نداشتن موجودی زمان دیگری برای تزریق واکسن مراجعه کنند. پس‌ازآنکه وعده تولید و واردات واکسن‌های داخلی و خارجی به عمل تبدیل نشد، امروز صبح (۲۴ مرداد) رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: «یک‌میلیون دز واکسن وارداتی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شد.» مبدأ این واکسن‌ها کشور چین اعلام شده است.

در شرایط کمبود دارو، تخت‌های بیمارستانی، واکسن و در شرایطی که ایران به دلیل ممنوعیت اعمال‌شده توسط مقام رهبری از دسترسی به واکسن‌های اروپایی و آمریکایی محروم است، روزنامه ایران، وابسته به خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، در یادداشتی با مقصر جلوه دادن شهروندان نوشت «کم‌توجهی مردم و ضعف اجرای پروتکل‌های بهداشتی شرایط تاخت‌وتاز دلتا کرونا را فراهم کرده» است.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر ۳۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز و ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.