برگزاری کنکور ۱۴۰۰ در موج پنجم کرونا

۱۱۴ داوطلب آزمون سراسری امسال به کووید-۱۹ مبتلا هستند

داوطلبان در محیط‌های بسته در طول زمان چهار ساعت در کنار هم نشسته و به سؤالات آزمون سراسری پاسخ دهند-MEHR

از نهم تا ۱۲ تیرماه امسال، یک‌میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۵۲ داوطلب راه‌یابی به دانشگاه‌های ایران در کنکور سراسری شرکت می‌کنند که از این میان با احتساب دانشگاه آزاد اسلامی یک‌میلیون و ۹۰ هزار داوطلب در دانشگاه پذیرفته خواهند شد.

این افراد در محیط‌های بسته در طول زمان چهار ساعت در گرمای تیرماه باید در کنار هم نشسته و به سؤالات آزمون سراسری پاسخ دهند. این ماراتن سه‌روزه در سراسر ایران از صبح امروز، چهارشنبه، با برگزاری آزمون گروه آزمایشی هنر آغازشده است.

کنکور سال گذشته به علت همه‌گیری کرونا لغو نشد اما زمان آن از تیرماه به مرداد تغییر کرد، امسال بدون تغییر، آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خود اظهاری داوطلبان، ۱۱۴ داوطلب امسال به کووید ۱۹ مبتلا هستند. فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور دراین‌باره گفت: «کنکور علوم تجربی با ۵۱ داوطلب کرونایی، بیشترین آمار کرونایی‌ها را در میان گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است چرا که ۵۰ درصد داوطلبان آزمون سراسری را علوم تجربی تشکیل می‌دهد.»

وی ادامه داد: بعد از بررسی مدارک پزشکی افرادی که اظهار کرده بودند کرونا دارند، «مشخص شد ۸۶ نفر، داوطلب حقیقی مبتلا به کرونا هستند، برخی از این ۸۶ داوطلب در بیش از یک گروه آزمایشی ثبت‌نام کرده‌اند که با این آمار، تعدادشان به ۱۱۴ نفر می‌رسد.» حوزه‌های امتحانی تهران بیشترین داوطلبان مبتلا را دارد که با حضور در بیمارستان طالقانی تهران در آزمون سراسری شرکت می‌کنند. سال گذشته نیز این بیمارستان حوزه امتحانی مبتلایان تهرانی بود.

کنکور سراسری ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و سه هزار و ۵۲۲ حوزه داخل کشور و همچنین در کشورهای قطر، ترکیه، مالزی، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، امارات، آلمان، کویت و عمان برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش داوطلبان امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ هزار نفر کاهش پیداکرده است که احتمالاً به دلیل همه‌گیری کرونا بوده است.

آمار متفاوتی از ترک تحصیل دانش آموزان در ایران به دلیل همه‌گیری کرونا و عدم دسترسی به امکانات آموزشی منتشرشده است اما اطلاعی در دست نیست که جه تعداد از این افراد در سال آخر تحصیلات عمومی و در آستانه ورود به دوره تحصیلات تکمیلی بوده‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش به خانواده‌ها گفته نگران نباشند و شرایط بگزاری نسبت به سال قبل بهتر شده است. او در توصیف شرایط سال گذشته گفت: «سال گذشته وضعیت بدتر از امسال بود و چندین بار هم کنکور به تعویق افتاد. در نهایت با تمام استرس‌ها این آزمون برگزار شد و بر اساس غربالگری که وزارت بهداشت از روی کد ملی داوطلبان داشته است هیچ‌کدام از داوطلبان کنکور سال گذشته به کرونا مبتلا نشده‌اند.»

این در حالی است که یک کارشناس در تلویزیون دولتی ایران گفت: «در کنکور ارشد به موردی برخوردم که یک نفر کنکوری که خودش علائمی نداشته، عوامل بیماری‌زا را به ۱۷ نفر از اعضای خانواده انتقال داده و آن‌ها را آلوده کرده است.»