افزایش دوباره مبتلایان: موج پنجم کرونا، خرید و فروش نوبت و تور واکسن

گزارش‌ها از خرید و فروش نوبت تزریق واکسن کرونا و افزایش تبلیغات برای «تور واکسن کرونا» خبر می‌دهد

هم‌زمان با هشدار در ایران درمورد خطر آغاز «موج پنجم کرونا» از اواخر تیرماه و ادامه کندی روند واکسیناسیون، گزارش‌ها از خرید و فروش نوبت تزریق واکسن کرونا و همچنین افزایش تبلیغات آژانس‌های مسافرتی برای برگزاری «تور واکسن کرونا» در قالب سفر به کشورهای ارمنستان، روسیه و امارات متحده عربی خبر می‌دهد.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در ایران، روز یکشنبه، ششم تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به افزایش دوباره روند کرونا با «شیبی آرام»، گفت: «چند شهر از نواحی جنوبی کشور درحال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به‌سمت بالا در حرکت است و اگر روند به همین صورت باشد، ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.»

به گفته عابدینی این افزایش روند ابتلا به کرونا، بیشتر با ویروس کرونای دلتا (نوع جهش‌یافته در کشور هند) بوده و در حال حاضر، «از استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در حرکت به سمت جنوب کرمان، یزد و...» است.  

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش تعداد بیماران در استان‌های جنوبی و تهران، گفت: «با توجه به افزایش شهرهای قرمز، زنگ خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمده است و به نظر می‌رسد که سناریوی موج چهارم کرونا با کرونای دلتا در حال تکرار شدن است و باید به‌شدت مراقبت کنیم تا شاهد افزایش موارد ابتلا در همه کشور نباشیم و نباید بگذاریم کشور گرفتار خیز جدید با کرونای دلتا یا هندی شود.»  

براساس آخرین گزارش‌‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت‌ قرمز شیوع کرونا در ایران تا هفته گذشته ۲۲مورد بود، اما این هفته به ۳۲شهر رسیده و روند شیوع کرونا در ۱۷ استان ایران، دوباره افزایشی شده است. در ۲۴ ساعت گذشته، ۹هزار و ۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۳۴ تن در ایران به‌دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

در حالی که تنها کمتر از دو میلیون نفر در کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، مقامات وزارت بهداشت و نیز سپاه پاسداران که می‌گوید به جمع تولیدکنندگان واکسن کرونا در ایران پیوسته، از آمادگی خود برای اهدای واکسن به کشورهای فقیر خبر داده‌اند. در این میان، فرمانده سپاه تا آنجا پیش رفته که از آمادگی این نیرو برای دادن واکسن کرونا به آمریکا سخن گفته است.

فروش نوبت تزریق واکسن کرونا، ۸۰۰هزار تومان

هم‌زمان با گسترش گونه دلتای ویروس کرونا در ایران، روند واکسیناسیون همچنان کند است و در موارد بسیاری، سالمندان برای دریافت واکسن کرونا باید ساعت‌ها در صف انتظار بمانند. انتشار فیلمی از برخورد تند پلیس با شهروندان سالمندی که برای دریافت واکسن در صف ایستاده‌اند، با واکنش منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجارت‌نیوز، روز یکشنبه، ششم تیرماه، در گزارشی به افرادی پرداخته است که به‌ویژه در تهران، به‌جای سالمندان و خانواده آن‌ها ساعت‌های طولانی، در صف نوبت تزریق واکسن می‌ایستند و برای این کار، «حدودا ساعتی ۱۰۰هزار تومان» پول می‌گیرند.

 بنابر این گزارش، انتظار در صف نوبت واکسن گاهی به «۱۲ ساعت» هم می‌رسد و برخی باید شب را در صف بخوابند. یکی از افرادی که این کار را انجام می‌دهد، به تجارت‌نیوز گفته است که بعد از دیدن کارت واکسن فردی که باید برایش در نوبت بماند و «مشخص شدن نام مرکزی که دوز اول را زده‌ است»، می‌تواند قیمت را اعلام کند. به گفته او، نوبت گرفتن از بعضی مراکز راحت‌تر است و در ازایش «۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان» می‌گیرد، اما درمورد مراکزی که سخت‌تر می‌گیرند، قیمت گران‌تر و حدود «۸۰۰ هزار تومان» می‌شود.

افزایش تبلیغات برای برگزاری «تور واکسن کرونا»

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی، از افزایش تبلیغات آژانس‌های مسافرتی برای برگزاری «تور واکسن کرونا» در قالب سفر به کشورهای ارمنستان، روسیه و امارات متحده عربی خبر داده است.

به گزارش وب‌سایت اوراسیانت، ارمنستان با هدف جذب گردشگر خارجی پس از ماه‌ها رکود اقتصادی، از حدود یک ماه پیش، به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا در آن کشور مجوز انجام واکسیناسیون بدون نوبت و رایگان خارجی‌ها و گردشگران را داده است و در پی آن، گزارش‌هایی درمورد رونق گرفتن تورهای سفر به ارمنستان با این هدف، منتشر شد.

در ارمنستان سه واکسن آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک‌وی تزریق می‌شود، اما به گزارش ایسنا، بیشتر گردشگران ایرانی که برای تزریق واکسن کرونا به ارمنستان سفر کرده‌ بودند، گفته‌اند که واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند. ایرانی‌ها با ویزای فرودگاهی تنها اجازه ۳۰ روز اقامت در ارمنستان را دارند و به‌دلیل بیشتر بودن فاصله زمانی لازم برای دریافت دو دوز واکسن از این مدت، برای واکسیناسیون کامل، باید دوبار به این کشور سفر کنند. بنابر این گزارش حداقل قیمت تور هوایی چهارروزه به ارمنستان حدود پنج میلیون تومان و تورهای اتوبوسی به این مقصد، با قیمت حدود سه میلیون تومان اجرا می‌شود.

از سوی دیگر، مسؤولان ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، نیز با هدف رونق دوباره گردشگری، اعلام کرده‌اند گردشگران را به رایگان واکسینه می‌کنند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و پیشگیری آن کشور، تمام گردشگرانی که ویزای ورود به امارات را دارند و به ابوظبی سفر کرده‌اند، می‌توانند از خدمات تزریق رایگان واکسن کرونا استفاده کنند. 

شهروندان ایرانی برای سفر به امارات باید ویزا دریافت کنند و در این کشور، دو واکسن فایزر و سینوفارم در دسترس قرار دارد. به گزارش ایسنا، حداقل نرخ تور چهارروزه امارات از ایران، شش میلیون تومان است.

علاوه‌بر این، روسیه نیز مجوز تزریق واکسن به گردشگران را صادر کرده است، اما دریافت واکسن کرونا در این کشور، مثل ارمنستان و امارات رایگان نیست و در ازای پرداخت هزینه انجام می‌شود.

در گزارش خبرگزاری ایسنا، با اشاره به اعلام آمادگی بعضی کشورها ازجمله ارمنستان، امارات متحده عربی و روسیه برای تزریق واکسن کرونا به گردشگران، از «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» و «ستاد ملی مقابله با کرونا» خواسته‌ شده است که به‌جای تکذیب برگزاری این تورها و «غیرقانونی» خواندنشان، با نظارت بر آن‌ها، از «تخلف و سودجویی احتمالی» پیشگیری کنند.  

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، در نامه‌ای خطاب به مدیران گردشگری استان‌ها و تشکل‌های خصوصی، تبلیغ و اجرای تور با وعده واکسن کرونا را «فاقد وجاهت قانونی» اعلام کرده و نوشته بود که مطابق مقررات با آن برخورد خواهد شد.

بیشتر از بهداشت و درمان