شبح سویه دلتا بر سر ایران، پیشاپیش موج پنجم کرونا

رکورد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایران بار دیگر شکسته شد

همچنین در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند و ۸۴ شهر نیز نارنجی‌اند- عکس از ایرنا

 

رکورد ابتلا به کرونا و بستری و مرگ‌ومیر ناشی از آن بار دیگر شکسته شد؛ به‌ طوری‌ که در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه ۱۸ مرداد، ۵۸۸ بیمار جان خود را از دست دادند و بالغ‌ بر ۴۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. همچنین پنج هزار و ۸۱  نفر هم به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کردند.

رکوردشکنی آمار کرونا در روز دوشنبه ۱۸مرداد در حالی است که در روز قبل از آن و با ثبت ۵۴۲ مورد فوت، اعلام شده بود که آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا از ابتدای همه‌گیری تاکنون بی‌سابقه بوده است.

سویه دلتا ویروس کرونا همچنان روندی فزاینده دارد. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در اغلب شهرهای کشور تکمیل شده و شرایط در برخی شهرها همچون اهواز و مشهد بحرانی‌ است. با وجود این، متخصصان اعلام کرده‌اند هنوز به اوج موج پنجم ابتلا به کرونا نرسیده‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی گفت که احتمال افزایش مرگ و میر تا ۸۰۰ نفر در روز هم وجود دارد. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران، نیز این گفته را تایید کرده و احتمال داده است که در روزهای آینده آمار ابتلا و فوت افزایش یابد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون شش هزار و ۵۶۱ تن از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند. همچنین در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند و ۸۴ شهر نیز نارنجی‌اند.

افزایش آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا و رکوردشکنی روزانه در حالی است که کمی بیش از سه میلیون نفر درایران به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه ۱۸ مرداد در تماسی تلفنی با وزیر بهداشت و استاندار خراسان رضوی، از آنان خواست «تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسریع در کنترل بیماری و ارائه خدمات به بیماران» را به کار گیرند. در خبری که رسانه‌های داخلی ایران اعلام کرده‌اند، درباره جزئیات این دستور اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

در روزهای اخیر، متخصصان بارها درخواست کرده‌اند که با اجرای  قرنطینه سراسری، برای کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن به صورت ضربتی اقدام شود؛ پیشنهادی که با مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا روبه‌رو شد و حضور ابراهیم رئیسی در جلسه روز شنبه (۱۶ مرداد) این ستاد نیز در تصمیم آن تغییری پدید نیاورد.