رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در سفری سه‌روزه به قطر می‌رود

دکتر عبدالله در دو نشست مهم در دوحه شرکت خواهد کرد

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، قرار است در سفری سه‌روزه به قطر برود. هدف عبدالله از این سفر، حضور در دو نشست مهم در مورد افغانستان عنوان شده است.

نشست اول با گروه تروییکای توسعه یافته است و با شرکت آمریکا، روسیه، چین و پاکستان برگزار می‌شود. در نشست دوم، کشورهای آسیایی از جمله هند و ترکیه هم حضور خواهند داشت. ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، می‌گوید که این نشست با حضور کشورهای همکار در روند صلح افغانستان برگزار می‌شود و تمرکز اساسی بر حل تنش‌های تازه تشدید شده در افغانستان است.

عبدالله را در این سفر سیدمنصور سادات نادری، وزیر صلح دولت افغانستان همراهی می‌کند. گفته می‌شود نمایندگانی از تیم مذاکرات طالبان به رهبری ملا برادر نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت. هدف اساسی این سفر متوقف کردن حملات طالبان به شهرهای افغانستان و سرعت بخشیدن به روند صلح افغانستان اعلام شده است.

در دو هفته گذشته، نبردهای بسیار شدیدی در گوشه‌وکنار افغانستان شعله‌ور بوده است. دولت افغانستان اعلام کرده است که نیروهای امنیتی افغان و نیروهای خیزش مردمی حامی آنان روزانه در ۴۰۰ جبهه جنگ هم‌زمان با گروه طالبان در نبردند. طالبان در ۱۰ روز گذشته پیشروی‌های زیادی داشته و بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند. این گروه برای اولین بار توانست در مدت ۲۴ ساعت چهار شهر از جمله شهرهای مهم و راهبردی کندز، سرپل، زرنج و شبرغان را را ساقط کند. یکشنبه‌شب (۱۷ مرداد) هم بخش‌هایی از شهر تالقان، مرکز استان تخار در شمال افغانستان، به تصرف طالبان درآمد. هرچند نیروهای امنیتی توانستند دوباره تعدادی از این شهرها از جمله کندز، سرپل و شبرغان را از دست طالبان درآورند.

پیشروی سریع طالبان نگرانی کشورهای منطقه و جهان را هم در پی داشته است. دولت آمریکا به‌تازگی به نیروهای هوایی این کشور مستقر در قطر، دستور داده است با هواپیماهای بی-۵۲ مواضع طالبان در سراسر مناطق جنگی را بمباران کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تازه‌ترین واکنش خود به گسترش جغرافیای جنگ در افغانستان و پیشروی طالبان گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان آموزش لازم، تجهیزات و نیروی کافی برای مبارزه با طالبان را در اختیار دارند و حالا زمان آن فرا رسیده است که اراده و رهبری برای مبارزه مقابل خشونت طالبان شکل بگیرد.

محتوای سخنان بایدن نشان می‌دهد که این کشور هم به این نتیجه رسیده است که طالبان قصد ندارند بحران افغانستان را از طریق صلح حل کنند و می‌خواهند از روش زور و جنگ قدرت را در افغانستان به دست بگیرند. به همین دلیل نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت که به درخواست افغانستان برگزار شد، گفت که اگر طالبان بخواهد از طریق زور در افغانستان دولت ایجاد کند، این دولت طردشده و منزوی خواهد بود.

با این حال اظهارنظر کشورهای منطقه در مورد جنگ در افغانستان و توصیه برای نشستن پشت میز مذاکره هنوز نتیجه‌ای نداشته است. دولت افغانستان اعلام کرده است که طالبان  بر اساس مفاد توافق سیاسی با آمریکا نباید به هیچ شهری حمله می‌کرد اما حالا با نقض این توافق، شهرها را هدف حملات خود قرار داده‌ و در جریان این جنگ‌ها افراد غیرنظامی زیادی را کشته‌ است.

البته منابع امنیتی دولت افغانستان اعلام کرده‌اند که در نبردهای ۲۴ ساعت گذشته تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده‌اند. وزارت دفاع افغانستان با انتشار یک اطلاعیه خبر داد که حملات هوایی و زمینی نیروهای دولتی کشته شدن ۵۷۰ طالب و زخمی شدن ۱۶۱ تن از آنان را در پی داشته است. در این اطلاعیه ذکر شده است که در کنار کشته شدن تعداد زیادی طالب، بخشی از تسلیحات این گروه نیز از بین رفته است. به نقل از اطلاعیه وزارت دفاع، تلفات طالبان بیشتر در شهرهای ننگرهار، خوست، لوگر، پکتیا، قندهار، هرات، فراه، جوزجان، سمنگان، هلمند، تخار، کندز و پنجشیر بوده است.

با وجود تلاش‌ها در قطر برای سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح، به نظر می‌رسد جنگ در داخل افغانستان به‌شکلی اجتناب‌ناپذیر سراسری شده است. دولت افغانستان اعلام کرده است که روزانه در ۴۰۰ جبهه با طالبان در جنگ است و با وجود برگزاری نشست‌های متعدد، هنوز هیچ روزنه اساسی برای صلح گشوده نشده است.