طالبان در پی اعمال قوانین سختگیرانه و «جهاد النکاح»

سفارت آمریکا و وزارت خارجه افغانستان تایید کرده‌اند که گزارش‌هایی مبنی بر جهاد النکاح از سوی طالبان وجود دارد

گروه طالبان متهم به نقض حقوق بشر شده است - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

یک دستور صوتی فرمانده طالبان در هلمند در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است که بر مبنای آن از ملا‌هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، نقل قول می‌شود که فرمان تازه‌ای برای جنگجویان خود صادر کرده است.

براساس این فرمان رهبر طالبان قوانین سخت‌گیرانه‌ای در چارچوب شعبه امر به معروف و نهی از منکر وضع می‌کند.

هم‌زمان، کانال‌های تلگرامی در هرات خبر می‌دهند که گروه طالبان به انجام «جهاد النکاح» یا ازدواج اجباری فرمان داده است. 

فرمانده طالبان در این نوار صوتی مکتوب رسمی را از نشانی فرمانداری نادعلی در ولایت هلمند و از بخش جلب و جذب و امر به معروف و نهی از منکر طالبان با این متن می‌خواند:  

«به تمام مسلمانان خبر داده می‌شود که حکم تازه امیرالمومنین آمده است که شعبه امر به معروف و نهی از منکر فعال شده است. تمام بزرگان افراد خود را از این منکرات منع کنند.

پنج وقت نماز را جمعی اجرا کنید.

ریش‌های خود را کوتاه نکنید.

موهای سر خود را به شکل غیرشرعی درست نکنید.  

دیدن فیلم‌ها و عکس‌ها و تلویزیون دیدن و عکس گرفتن و پربازی کردن ممنوع است.

گرگ بازی، سک جنگی، مرغ بازی یا حیوانات را جنگاندن ممنوع است.  

تیراندازی شادیانه ممنوع است.

به طرف زنان که در راه باشند دیده نشود و دیگر کارهای غیرشرعی انجام ندهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده طالبان که اسمش را نمی‌گوید در ادامه می‌خواند: «هر کس که در جریان این کارهای غیرشرعی دیده شود، به جزای اعمالش می‌رسد. امیرالمومنین به تمام علما امر کرده که در جلسات فقهی شرکت کنند و احکام را به مردم توضیح دهند.»

این نوع قید‌گیری و محدودیت در دوران حاکمیت طالبان نیز در افغانستان وجود داشت و ادعاها مبنی بر تغییر طالبان را نادرست اثبات می‌کند.

هم‌زمان هرات تایمز در کانال تلگرامی خود می‌نویسد:‌ «طبق اطلاعات موثق طالبان در کرخ به بهانه کمک به بیوه‌زنان تعدادی از زنان را در جایی گردآورده بودند. تعدادی از زنان شوهردار هم به گمان دریافت کمک به آنجا آمده بودند که با ملای طالبان مواجه شدند که آنان را به زور به جنگجویان این گروه می‌سپردند. تعدادی از زنان شوهردار با داد و بیداد که شوهر داریم از مهلکه نجات یافتند ولی تعداد دیگری با زنان بیوه را جنگجویان این گروه بین خود تقسیم کردند.»

در ادامه این خبر که تاکنون طالبان به آن واکنشی نشان نداده است، می‌آید: «طبق یک خبر دیگر طالبان در غرب هرات در شهرک سید فکور پس از ضرب و شتم اعضای خانواده‌ای دو دختر جوان آنان را با خود بردند.»

مقام‌های هرات نیز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند اما پیشتر حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان و سفارت آمریکا در کابل اعلام کرده بودند که جنگجویان طالبان زنان را به زور به عقد در‌ می‌آورند.

سفارت آمریکا در کابل در خبرنامه‌ای در ۴ اوت ۲۰۲۱ نوشته بود‌: «گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان به نیروهای دفاعی افغان وعده می‌دهند که بعد از تسلیم شدن به آن‌ها آسیب نمی‌رسانند؛ در حالی که این نیروها شب‌هنگام مفقود می‌شوند و بیوه‌های آن‌ها به نکاح اجباری با جنگجویان طالب وادار می‌شوند.»

سازمان‌های دفاع از حقوق بشر از موارد متعدد نقض حقوق بشر به دست گروه طالبان در پی حملات اخیر آن‌ها به شهرها انتقاد کرده و بسیاری از رفتارهای طالبان را مصداق‌ جنایت جنگی خوانده‌اند.

گروه طالبان بعد از اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی که در ۳۱ ماه جاری میلادی تعیین شده است، حملات خود را به شهرها شدت بخشیده و توانسته است در مراکز چند ولایت کشور پیشروی کند. هم‌اکنون جنگ شدیدی در شمال شرق کشور و در ولایت‌های تخار، قندوز و بدخشان جریان دارد.

بیشتر از جهان