خبرهای ضد و نقیض از سقوط شهر؛ جنگ در شبرغان ادامه دارد

طالبان می‌گویند مرکز ولایت جوزجان را تصرف کرده‌اند، نیروهای ژنرال دوستم تکذیب می‌کنند

در حالی که گروه طالبان و برخی مقامات محلی تایید کرده‌اند که این گروه توانسته پس از چند روز حمله شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان پایگاه سنتی مارشال عبدالرشید دوستم را تصرف کند، نیروهای تحت رهبری فرزند مارشال دوستم این خبرها را رد کرده و گفته‌اند نبرد در شهر به سختی در جریان است.

پیشتر گزارش شده بود نیروهای دولتی و مقام‌های محلی به فرودگاه شبرغان در حاشیه شهر عقب نشینی کرده‌اند و در آنجا برای دفاع از خود آماده می‌شوند.

پس از زرنج، شبرغان دومین مرکز ولایت است که در ۲۴ ساعت گذشته به دست طالبان افتاده است. طالبان دیروز زرنج مرکز ولایت نیمروز را تصرف کردند. زرنج بدون درگیری به دست طالبان افتاد و مقام‌های محلی از مرز گذشتند و به ایران پناه بردند.

قادر مالیه، معاون والی جوزجان، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد:‌«شهر متاسفانه کاملا سقوط کرد.»

هنگام تصرف شبرغان، مارشال عبدالرشید دوستم در این شهر حضور نداشت. او که تازه از ترکیه به افغانستان بازگشته، در کابل با اشرف غنی، رئيس جمهوری کشور دیدار و با او در باره مقاومت در شمال افغانستان گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دوستم در توییتی نوشت: « ما نه به‌خاطر پیروزی در یک جنگ خوشحال می‌شویم و نه هم به‌خاطر یک شکست نا امید. این را باید فهمید که ما در برهه از تاریخ قرار داریم که باید صدبار پیروز شویم و شکست بخوریم و باید بسیار قربانی داد تا ریشه‌های درخت آزادی در عمق زمین جا باز کند. دفاع از مادر وطن رسالت میهنی همه ما است.»

گروه طالبان در این اواخر بخش عمده مناطق افغانستانن را تصرف کرده اند و پیشروی آنها در شمال کشور که بصورت طبیعی پایگاه ضدطالبان است، بسیاری را شگفت‌زده کرده است.

اما مقام‌های افغان این پیشروی را موقتی می‌دانند و هشدار داده‌اند که شمال کشور را به گورستان طالبان تبدیل خواهند کرد.

نیروهای ویژه و افراد مسلح مقاومت مردمی وفادار به عبدالرشید دوستم تحت فرماندهی یار محمد دوستم، پسر او ساعت‌ها برای جلوگیری از تصرف شبرغان مقاومت کردند.

تصاویری از طالبان در رسانه‌های مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد اولین اقدام آنها آزادی زندانیان گروه طالبان از زندان مرکزی شبرغان است.

همزمان جنگ شدید طالبان برای تصرف مرکز ولایت‌های تخار و قندوز در شمال شرق کشور جریان دارد.

با وجود وخامت اوضاع در افغانستان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن همچنان باور دارد که خروج نیروهای آمریکایی بعد از ۲۰ سال جنگ در افغانستان تصمیم درستی بوده است.

بیشتر از