شلیک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به ۱۶ کولبر در تیرماه

هشت کولبر نیز در مناطق مرزی کرمانشاه و آذربایجان غربی مورد ضرب‌وجرح نیروهای مرزبانی قرار گرفته‌اند

بنابر اعلام یک سازمان حقوق بشری، در تیرماه ۱۴۰۰، در مناطق مرزی شمال غربی ایران با تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، پنج کولبر کشته و ۱۱ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.   

شبکه حقوق بشر کردستان، سازمان غیردولتی مستقر در کشور فرانسه که موارد نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران را مستندسازی می‌کند، در گزارش ماهانه‌‌ خود که در رابطه با نقض حقوق بشر در تیرماه منتشر کرده، آورده است: «در مناطق مرزی استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نتیجه تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به‌سمت کولبران کُرد، پنج نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.» 

بنابر این گزارش، سه کولبر در تیرماه با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران جان خود را از دست داده‌اند و دو کولبر دیگر نیز هدف شلیک نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. از میان کولبران زخمی‌شده نیز ۱۰ نفر در تیراندازی نیروهای مرزبانی و یک نفر با شلیک نیروهای سپاه پاسداران، هدف قرار گرفته است.

علاوه‌بر این، ۳ کولبر در ۲۴ تیرماه، در مناطق مرزی نوسود در استان کرمانشاه و ۵ کولبر در تاریخ ۲۸ تیرماه، در مناطق مرزی چالدران در استان آذربایجان غربی مورد ضرب‌و‌جرح نیروهای انتظامی و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند و بر اساس این گزارش، تعدادی از این هشت نفر، به‌دلیل مصدومیت شدید به بیمارستان منتقل شده‌اند.

در سال‌‌های گذشته به دلیل فقر و بیکاری گسترده، حمل‌ونقل غیرقانونی کالا از مرزهای غربی ایران، به منبع درآمد هزاران نفر تبدیل شده است. این افراد که «کولبر» نامیده می‌شوند، گاه حتی بارهایی با وزن بیش از یک‌صد کیلوگرم را در مسیرهای کوهستانی خطرناک و مناطق مرزی مین‌گذاری‌شده، بر پشت خود حمل می‌کنند. علاوه‌بر مسیرهای خطرناک حمل بار، کولبران همواره در معرض خطر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی و در مواردی نیروهای سپاه پاسداران نیز قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر یک کولبر ۲۳ ساله با اشاره به حوادثی که در مسیر کولبری برای او همراهانش روی داده بود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «خیلی‌ها در سرما یخ زدند و زنده برنگشتند. تازه وقتی از سرمای کوهستان و ارتفاعات جان سالم به در می‌بریم، گرفتار نیروهای سپاه و مرزبانی می‌شویم. هر روز زیر رگبار گلوله‌های آن‌هاییم. گاهی وقت‌ها تا نصف راه را با بار سنگین طی کرده‌ایم که یک‌دفعه نیروها از راه می‌رسند و مجبور می‌شویم برگردیم. گاهی هم ما را دستگیر می‌کنند و کتک می‌زنند. وقتی اسلحه را روی شقیقه‌ات گذاشته‌اند، کاری نمی‌توانی بکنی.»

در گزارش ماهانه شبکه حقوق بشر کردستان، علاوه بر این به بازداشت دست‌کم ۳۰ شهروند و فعال کرد در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، به‌دست نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات و یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اشاره شده است. اغلب آن‌ها در وضعیت بازداشت موقت به‌سر می‌برند و بنابر این گزارش، درمیان آن‌ها یک کودک ۱۶ ساله وجود دارد که به اتهام «همکاری با حزب کومله کردستان» بازداشت شده و در بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج نگهداری می‌شود.

شبکه حقوق بشر کردستان همچنین در گزارش خود به مرگ یک شهروند کرد در بازداشت پلیس امنیت شهرستان ارومیه اشاره کرده و نوشته که شش روز پس از بازداشت، در ۲۷ تیرماه، خبر مرگ او به خانواده‌اش اعلام شده است. پلیس امنیت دلیل مرگ را خودکشی در بازداشتگاه اعلام کرده است، اما خانواده با توجه به احتمال کشته شدن بازداشتی زیر شکنجه، از پلیس امنیت شکایت کرده‌اند.