واکنش آمریکا یک هفته پس از اعتراض‌های خوزستان: «زیر نظر داریم»

دولت جو بایدن بر خلاف دولت ترامپ در قبال اعتراض‌های مردمی در ایران موضع بسیار محافظه‌کارانه‌ای اتخاذ کرده است

ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از یک هفته اعتراض‌های مردمی در ایران گفت،اعتراض‌ها در خوزستان را زیر نظر دارد-NICHOLAS KAMM / AFP

«زیر نظر داریم». این نخستین واکنش رسمی دولت جو بایدن به اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان است که هفتمین شب خود را در فضای سرکوب و قطعی اینترنت پشت سر گذاشته است.

معترضان در خوزستان پر آب‌ترین و نفت‌خیزترین استان ایران که میزبان پنج رودخانه مهم شامل کارون، طولانی‌ترین رودخانه ایران است، از پنجشنبه گذشته به خیابان‌ها آمده و فریاد می‌زنند: «تشنه‌ایم.» پاسخ مقامات حکومت به این اعتراض‌ها نخست انکار آن و سپس گسیل نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان بود. در جریان این اعتراض‌ها تعدادی از معترضان هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری چهارشنبه عصر در پاسخ به این پرسش که «آیا هیچ نظری درباره سرکوب امنیتی در اعتراض‌های ایران دارید؟»، با محافظه‌کاری جمله‌های کلیشه‌‌ای متداول بین مقامات دولت بایدن را تکرار کرد.

پرایس گفت: «گزارش‌ اعتراض‌ها در خوزستان شامل شلیک نیروهای امنیتی به معترضان را از نزدیک دنبال می‌کنیم.ما از حقوق ایرانیان برای اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم و ایرانیان نیز باید مانند مردمان دیگر بتوانند بدون نگرانی از سرکوب و بازداشت خودسرانه نظر خود را ابراز کنند.»

پرایس در ضمن در همین کنفرانس خبری به سفر مقامات آمریکایی به عمان برای گفت‌و‌گو درباره «اولویت‌های منطقه» از جمله ایران اشاره می‌کند. او تاکید می‌کند که عمان نقشی میانجی‌گری مهمی در منطقه ایفا می‌کند.

تمایل دولت بایدن به مذاکراه و توافق با جمهوری اسلامی از جمله دلایلی است که به گمان بسیاری ناظران سکوت مقامات دولت او درباره نقض حقوق بشر در ایران را به دنبال داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان در حالی وارد هشتمین روز خود می‌شود که نه تنها آمریکا، بلکه کشورهای اروپایی و رسانه‌های جریان اصلی نیز درباره آن سکوت کرده با موضع‌گیری بسیار محافظه‌کارانه و دوپهلویی داشته‌اند.

برخی رسانه‌های معتبر بین‌المللی بدون اشاره به گزارش‌های محلی که در آن به کشته شدن معترضان به شلیک مستقیم نیروهای امنیتی اشاره شده، به نقل از خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی خبر کشته شدن نیروهای امنیتی را مخابره می‌کنند.

هرچند اروپاییان درباره اعتراض‌های آبان ۹۸ نیز تا مدت‌ها درباره آن سکوت کرده بودند، دولت دونالد ترامپ به طور شفاف درباره اعتراض‌های آبان ۹۸ موضع‌گیری و سرکوب‌های خونین را محکوم کرد و گفت عاملان «سرکوب خشن مردم» را تحریم می‌کند. حتی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ از مردم خواست تصاویر اعتراض‌ها و سرکوب‌ها را ارسال کنند.

دولت بایدن و نمایندگان جمهوری اسلامی در حال حاضر پروژه احیای برجام و لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنند. تا کنون شش دور مذاکره در این زمینه انجام شده و به دنبال آن نام برخی مقامات جمهوری اسلامی از فهرست تحریم‌های آمریکا حذف شده است. بخشی از داریی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن نیز آزاد شده است.

مقامات دولت بایدن می‌گویند در انتظار دور هفتم مذاکرات هستند. تهران نیز می‌گوید مذاکرات پس از تشکیل دولت جدیدی پیگیری خواهد شد.