دولت ترامپ «عاملان سرکوب خشن» اعتراض‌های آبان۹۸ را تحریم می‌‌کند

رویترز به نقل از منابع آگاه: مقامات دولتی و امنیتی در فهرست سیاه قرار می‌گیرند

رویترز می‌گوید تحریم‌های جدید هفته آینده و در سالگرد اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ اعمال می‌شوند-عکس از کمپین حقوق بشر ایران

با نزدیک شدن به سالگرد اعتراض‌های مردمی آبان ۱۳۹۸، رویترز به نقل از سه مقام آگاه از برنامه دولت آمریکا برای تحریم عاملان سرکوب خشن این تظاهرات خبر می‌دهد.

این اعتراض‌ها ۲۴آبان‌ماه گذشته با افزایش ناگهانی بهای بنزین آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران گسترش یافت. مقامات عالی جمهوری اسلامی از همان روز نخست با «اشرار» لقب دادن معترضان، دستور سرکوب فوری اعتراض‌ها و قطع اینترنت برای ایزوله ایران از جهان خارج را صادر کردند. در این اعتراض‌ها که خونین‌ترین اعتراض‌ها از زمان وقوع انقلاب اسلامی بود، هزاران نفر کشته، زخمی و بازداشت شدند. اما باگذشت یک سال همچنان نه آمار رسمی و دقیق کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها منتشر شده و نه عاملان کشتار معترضان معرفی یا در دادگاه حاضر شده‌اند.

به گزارش رویترز آمریکا همزمان با سالگرد این اعتراض‌ها در هفته آینده، تحریم‌های جدید را علیه افرادی که در این سرکوب خونین نقش داشتند، اعمال می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از مقامات و اشخاص حقیقی و حقوقی که در این سرکوب دست داشتند، از سوی دولت دونالد ترامپ تحریم می‌شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف باراک اوباما، همتای سابق خود که اعتراض‌های مردمی در ایران را نادیده گرفت، اعلام کرد که در کنار مردم ایران ایستاده است. از سال گذشته تا امروز، دولت ترامپ شماری از مقامات جمهوری اسلامی و اشخاص حقیقی و حقوقی را به دلیل نقش آنها در سرکوب و نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز می‌نویسد، هنوز وزارت امور خارجه یا نمایندگی ایران در سازمان ملل در مورد طرح تحریم‌های جدید اظهارنظری نداشته‌اند. به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، طرح این تحریم‌ها برای ماه‌ها در دست بررسی و آماده‌سازی بوده و تازه‌ترین مجموعه تحریم‌هایی خواهد بود که در دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود.

رویترز به نقل از منابع خود می‌نویسد، افرادی که هدف این تحریم‌ها قرار می‌گیرند به فهرست سیاه آمریکا اضافه می‌شوند. به گفته منابع رویترز، مقامات امنیتی و دولتی از جمله تحریم‌شدگان خواهند بود.

رویترز پیش‌تر به نقل از سه مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی تعداد کشته‌های اعتراض‌های آبان را هزار و ۵۰۰ نفر شامل ۱۷ کودک و ۴۰۰ زن اعلام کرده بود. با این حال برخی گزارش‌ها آمار کشته‌شدگان را فراتر آمار رویترز می‌دانند. در هر دو مورد مقامات تهران منابع این گزارش‌ها را به آمارسازی و دروغ متهم کرده‌اند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در آخرین موضع‌گیری خود در این زمینه تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ را ۲۲۵ نفر اعلام کرده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بر اساس گزارش رسانه‌های معتبر، مدعی است که پس از آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بازمی‌گردد و از همین رو تهران برای روی کار آمدن دولت او و تکرار تجربه‌ای مشابه دولت باراک اوباما لحظه‌شماری می‌کند. با این حال بایدن برای رفع تحریم از مقامات جمهوری اسلامی که روی سفرهای آنها به آمریکا تاثیرگذار خواهد بود، باید ثابت کند که این مقامات در «کشتار مردم معترض در اعتراض‌های آبان۹۸» دست نداشته‌اند.

بیشتر از