پنجمین شب اعتراض‌ها در خوزستان؛ صدای تیراندازی، سرکوب و قطع برق

همایون شجریان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از مردم دعوت کرد برای کمک به خوزستان، حتی یک لحظه هم تعلل نکنند

اعتراض به بحران آب و مدیریت ناکارآمد آن در استان خوزستان دوشنبه شب، برای پنجمین شب متوالی ادامه یافت. گزارش‌های رسیده از منابع محلی حکایت از آن دارد که شامگاه دوشنبه (۲۸تیرماه) مردم معترض شهرهای اهواز، خرمشهر، بستان، هویزه، سوسنگرد، دزفول، کرخه، شادگان، رامهرمز، ماهشهر، کوت عبدالله، شوش، حمیدیه، رامشیر، ویس و شهر جراحی به خیابان‌ها آمدند وعلیه وضع موجود و مسئولان شعارهایی سر دادند. 
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در برخی شهرها با برخورد خشونت‌آمیز قصد داشته‌اند تجمعات را برهم زنند و مردم را پراکنده کنند و در مواردی تیراندازی به سوی مردم گزارش شده است.

خشونت علیه معترضان و قطع برق 
در پنجمین شب اعتراض‌های خوزستان، در مناطق مختلف اهواز از جمله کوی علوی تظاهراتی برپا شد. معترضان شعارهایی مثل «خون و جانم فدای تو اهواز» سر می‌دادند اما نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله و باتوم به آن‌ها حمله کردند و در برخی مناطق نیز برق قطع شد.

خشونت علیه معترضان در شهرهای دیگری نیز گزارش شده است. در سوسنگرد، تظاهرات‌کنندگان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و با سر دادن شعار «فرماندار بی‌غیرت استعفا، استعفا» برکناری مسئولان استانی را خواستار شدند. 
سوسنگرد، شامگاه روز یکشنبه نیز اعتراض خیابانی مردم را شاهد بود و تعدادی از معترضان نیز دستگیر شدند. تظاهرات‌کنندگان شامگاه دوشنبه در شعارهای خود آزادی بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها را نیز مطالبه کردند و شعارهایی مثل «زندانیان را آزاد کنید» و «فکو، فکو اسرانا» سر دادند. 
تظاهرات خیابانی در شهرهایی همچون حمیدیه، چمران، ویس و شلنگ‌آباد هم با برخورد نیروهای امنیتی و شلیک به سمت معترضان به خشونت کشیده شده است. آنچه اعتراض‌های شامگاه دوشنبه را از دیگر شب‌ها متمایز می‌کرد، افزایش حضور زنان در میان تظاهرات‌کنندگان، با وجود برخورد شدید نیروهای انتظامی، بود. 

انکار مسئولان 
اعتراض مردمی به بحران آب آشامیدنی و مدیریت ناکارآمد از پنجشنبه (۲۴ تیرماه) در استان خوزستان آغاز شد و تاکنون به ۲۰ شهر گسترش یافته است. 
به گزارش خبرگزاری هرانا، در تظاهرات خیابانی تعدادی از شهروندان دستگیر شدند که هویت ۱۸ تن از آن‌ها احراز شده است. همچنین در جریان اعتراض‌ها دو جوان به نام‌های مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله و قاسم ناصری۱۷ ساله کشته شدند اما مقام‌های استانی مدعی شدند که این افراد را «اغتشاشگران» به قتل رسانده‌اند؛ این در حالی است که ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اثبات می‌کند نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک و به طور مستقیم در حال تیراندازی به مردم‌اند.  
با وجود گسترش اعتراض‌ها به شهرهای مختلف استان خوزستان و ادامه واکنش‌ها، ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان،‌ اعتراض‌ها را «محدود» خوانده و به گفته او به صورت «مسالمت‌آمیز» به پایان رسیده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا کشته شدن معترضان را نیز تکذیب کرد. 
حسن روحانی، رئیس‌جمهور، نیز در واکنش به اعتراض‌های مردم خوزستان به بی‌آبی، خود آن‌ها را مسئول وضع موجود دانست که به گفته او با وجود توصیه‌ها همچنان برنج‌کاری می‌کنند. این در حالی است که کارشناسان محیط‌ زیست سدسازی‌های بی‌رویه و مدیریت نامناسب را علت اصلی بحران بی‌آبی در استان خوزستان می‌دانند. در نهایت پاسخ حسن روحانی به مطالبه‌های مردم معترض این بود که دولت همه توان خود را برای جبران خسارت مردم به کار می‎‌گیرد ولی توان دولت به اندازه خسارت‌های مردم نیست.

خوزستان ۷۰۰ تانکر آب ندارد 
اعتراض به وضعیت مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز بازتاب داشت. روز دوشنبه مجتبی محفوظی، نماینده آبادان، به انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون انتقاد کرد و گفت: «به داد مردم خوزستان برسید.» همچنین مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، نیز از استاندار خوزستان به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «یعنی چه که سال ۹۶ در خوزستان به ریزگرد‌ها دچاریم، در سال ۹۸ سیل خوزستان را می‌برد و در سال ۹۹ مشکل فاضلاب داریم؟» 
قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، پیش‌تر ادعا کرده بود فیلم‌های منتشر شده از اعتراض‌ها جعلی است. او همچنین گفته بود که به ۷۰۰ روستای خوزستان آب‌رسانی می‌شود؛  ادعایی که مجتبی یوسفی، نماینده اهواز با انتقاد از آن در مجلس گفت: «اصلا در خوزستان ۷۰۰ تانکر آب وجود دارد؟ حتما آقای استاندار شوخی کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمایت‌ چهره‌های ورزشی و هنری از معترضان
بحران آب در خوزستان به گونه‌ای که مردم حتی به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، در کنار اظهارنظرهای متناقض مسئولان و برخورد خشونت‌آمیز با معترضان، واکنش‌های زیادی را در جامعه به دنبال داشته است و از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی گرفته تا عموم مردم، همه اعلام کرده‌اند که در کنار مردم خوزستان خواهند ماند. 
گوگوش، هنرمند موسیقی ایران، بخش‌هایی از ترانه «کتیبه» خود را که در آن می‌خواند «هم‌شب و هم گریه‌ایم؛ درد تو درد منه»، با هشتگ خوزستان منتشر کرد.
ستار، یکی دیگر از خوانندگان ایرانی نیز با ابراز همدردی با مردم خوزستان، کسانی را که با گلوله به اعتراض مردم پاسخ‌ می‌دهند، «نامرد» خواند. 
مرتضی شایسته، لیلا فروهر، هنگامه و فرامرز اصلانی نیز دیگر هنرمندان عرصه موسیقی بودند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

همایون شجریان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از مردم دعوت کرد برای کمک به خوزستان، حتی یک لحظه هم تعلل نکنند. 
چهره‌های ورزشی نیز با انتشار تصاویر و پست‌هایی در صفحات شخصی خود به سرکوب معترضان در خوزستان و بحران بی‌آبی در این استان واکنش نشان دادند. 
یحیی گل‌محمدی تصویری از یک کودک خوزستانی را منتشر کرد و نوشت: «فرزند کدام مسئول در این شرایط زندگی می‌کند؟»

جواد نکونام، سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان، هم خطاب به مسئولان نوشت: «شعار و مصاحبه برای این مردم آب نمی‌شود. مردم شهر تشنه‌اند.»
علی کریمی، تصاویری از فیلم «دونده» ساخته امیر نادری را به یاد خوزستان منتشر کرد. برخی دیگر از ورزشکاران نیز ویدیویی از علی انصاریان، فوتبالیست و بازیگری که بر اثر کرونا فوت کرد، منتشر کردند که در آن می‌گوید: «ما به مردم خوزستان مدیونیم.» 
وریا غفوری، علیرضا جهانبخش مهدی رحمتی و سید جلال حسینی نیز دیگر ورزشکارانی بودند که با انتشار پست‌هایی از مردم خوزستان حمایت کردند. 

حال و آینده ما را به میل خود بسته‌بندی کرده‌اید
پس از اعلام حمایت سینماگران مستند از مردم خوزستان و واکنش‌ برخی هنرمندان در روزهای نخست اعتراض‌های مردمی، برخی دیگر از هنرمندان نیز به جمع حامیان مردم خوزستان پیوستند. هدیه تهرانی که به فعالیت‌های محیط‌ زیستی علاقه‌مند است، در اینستاگرام خود یکی از پست‌های قدیمی‌اش در سال ۹۷ را بازنشر کرد که تصویری از آب بسته‌بندی شده بود و خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «سد راه زندگی عادی دیروز و امروز مردم شده‌اید. آینده طلبمان هم نیست، وقتی امروز همه راه‌ها را به روی ما بسته‌اید. زندگی گذشته، حال و آینده ما را به میل خود و به هر شیوه‌ای طراحی و بسته‌بندی کرده‌اید.»

پریناز ایزدیار نیز عکسی از یک کودک بیمار خوزستانی منتشر کرد و نوشت: «این بود حق مردم؟ شرم بر شما که می‌بینید و کاری نمی‌کنید.» هانیه توسلی، محسن کیایی، پرستو صالحی و گوهر خیراندیش نیز از جمله هنرمندانی بودند که از مردم خوزستان حمایت کردند. 
در میان سیاستمداران نیز واکنش شاهزاده رضا پهلوی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد به رویدادهای خوزستان خبرساز شد. شاهزاده رضا پهلوی از نیروهای انتظامی خواست به سوی مردم شلیک نکنند و از مردم تشنه حمایت کنند. محمد خاتمی نیز به نهادهای امنیتی هشدار داد که حق برخورد خشونت‌آمیز با معترضان را ندارند و محمود احمدی‌نژاد نیز از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست پولی را که برای سرکوب مردم خوزستان هزینه می‌کنند، برای آبادانی این استان خرج کنند.