بیشتر موبایل‌داران می‌گویند تلفن هوشمند مکالمات را شنود می‌کند

شرکت‌های بزرگ فناوری، شنود مکالمات برای مقاصد تجاری را به شدت آن را تکذیب کرده‌اند

دو سوم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (۶۶ درصد)‌ گفته‌اند که متوجه شده‌اند پس از مکالمه با شخصی درباره محصولی، تبلیغات هدفمند آن محصول را در گوشی همراهشان دیده‌اند- Pexels

بنا به بررسی آماری موسسه یوگاو، اغلب کاربران تلفن همراه هوشمند در بریتانیا اعتقاد دارند این افزاره حرف‌هایشان را شنود می‌کند.

بر اساس این نظرسنجی که بیش از ۲ هزار نفر بزرگسال از سراسر بریتانیا در آن شرکت کرده‌اند از هر پنج دارنده گوشی تلفن همراه سه نفر گمان می‌کنند گوشی‌شان مکالمات آن‌ها را ضبط و از اطلاعاتشان برای تولید تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند.

دو سوم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (۶۶ درصد)‌ گفته‌اند که متوجه شده‌اند پس از مکالمه با شخصی درباره محصولی، تبلیغات هدفمند آن محصول را در گوشی همراهشان دیده‌اند.

اما از این تعداد فقط یک پنجم (۲۲ درصد) گفته‌اند علت این اتفاق شنود مکالماتشان از طریق گوشی بوده است.

باقی افراد دلایل احتمالی دیگری برای دریافت این تبلیغات هدفمند عنوان کرده‌اند از جمله وجود سایر اطلاعات شخصی یا تاریخچه جست‌وجوها در گوشی.

بر اساس این نظرسنجی، احتمال مشکوک بودن جوانان به گوشی همراه‌شان بیشتر بوده و ۷۴ درصد افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله گفته‌اند «تعجب کرده‌اند که درست» پس از مکالمه شخصی در مورد محصولی، تبلیغات آن را دریافت کرده‌اند.

در عین حال، ۵۴ درصد افراد مسن‌تر ۵۵ ساله به بالا متوجه دریافت تبلیغات محصول یا نام تجاری خاصی شده‌اند که پیشتر درباره آن صحبت کرده بودند. اما فقط ۹ درصد این افراد گمان می‌کردند علتش این است که گوشی‌شان صحبت‌هایشان را شنود می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان توانایی عملی فناوری هوشمند در شنود مکالمات کاربران موضوعی مناقشه‌برانگیز است که شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری همواره به شدت آن را تکذیب کرده‌اند.

البته در سال ۲۰۱۹، گوگل اعتراف کرد برای بهبود فناوری تشخیص صدا، کارکنانش صدایی را که مشتریان با بلندگوهای هوشمند گوگل هوم ضبط می‌کنند شنود می‌کند.

سپس از این صداها در ساختن سامانه‌ هوش مصنوعی دستیار گوگل بهره می‌برند، سامانه‌ای که در بلندگوهای هوشمند گوگل هوم و گوشی‌های هوشمند اندروید به کار رفته است.

این دستیار دستورات صوتی را می‌فهمد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد و به درخواست کاربر برای گرفتن اخبار و وضعیت آب و هوا جواب می‌دهد. همچنین می‌تواند به سایر دستگاه‌های داخل خانه که به اینترنت متصل باشند نیز دسترسی و نظارت داشته باشد.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «برای ارتقای فناوری سخنگو با متخصصان زبان از سراسر دنیا همکاری می‌کنیم تا جمله‌های دستوری کوتاه را به متن تبدیل کنیم. این کار برای ارتقای فناوری محصولاتی همچون دستیار گوگل ضروری است. متخصصان زبان فقط از حدود ۲ درصد کل این قطعه‌های صوتی استفاده می‌کنند و در فرایند بررسی این پیام‌ها هویت کاربر مشخص نیست.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی