دستیاران صوتی همواره در حال شنود کاربران هستند

این دستیاران هوشمند گاه‌وبی‌گاه، بدون استفاده از کلیدواژه‌های بیداری، فعال می‌شوند

از کارکنانی که در دوره همه‌گیری ویروس کرونا از خانه کار می‌کنند خواسته شده این ابزار هوشمند خود را خاموش کنند-PIXABAY

با توجه به این‌که ابزارهایی همچون دستیاران صوتی هوشمند «آمازون اکو» یا «گوگل هوم»، می‌توانند ریسک امنیتی داشته باشند، از کارکنانی که در دوره همه‌گیری ویروس کرونا از خانه کار می‌کنند خواسته شده این ابزار هوشمند خود را خاموش کنند.

این ابزارها به طور مداوم به کلمات کلیدی که برایشان تعریف شده گوش می‌دهند، همچون «الکسا» که بعد از «کلیدواژه بیداری» Hey Google، یا «سیری» که بعد از Hey Siri شروع به شنیدن فعالانه دستورها می‌کنند.

با این وجود، ابزارهایی که از آن‌ها نام برده شده، گاه‌وبی‌گاه، بدون استفاده از کلیدواژه‌های بیداری، فعال می‌شوند.

سال گذشته، الکسا حتی توانست یک مکالمه خصوصی را ضبط کند و آن را به کاربر دیگری بفرستد، بدون این‌که کسی متوجه شود. در آن زمان، آمازون اعلام کرد که این اتفاق به دلیل استفاده از یک سری کلمات افتاده که دستیار صوتی، آن‌ها را با دستورات اشتباه گرفته است.

یکی از کارمندانی که در بخش غیرنظامی کار می‌کند به بیزنس اینسایدر می‌گوید: «به من با جدیت گفته شده که آن را در سطل آشغال بیندازم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از کارمندان می‌گوید: «این‌که الکسا یا سیری را خاموش کنید، یک توصیه معمول است. من به یاد ندارم که اجباری در این کار بوده باشد اما حتما کارآمد است.»

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که دستیاران صوتی هوشمند می‌توانند تا ۱۹ بار در روز فعال شوند.

یک سخنگوی دولت به ایندیپندنت گفت: «همه بخش‌ها اقداماتی انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل شود که ارتباطات مرتبط با کارهای دولتی امن است.»

او افزود: «کارکنان دولتی توصیه‌هایی مبنی بر اطمینان حاصل کردن از ایمن بودن کارهایی که در خانه انجام می‌دهند دریافت کرده‌اند.»

با توجه به اینکه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا افراد بسیاری از خانه کار می‌کنند، نگرانی‌ها درباره اینکه ابزارهای خانگی مسائل امنیتی به‌همراه داشته باشد افزایش یافته ‌است.

این خبر در هنگامی منتشر شده که دولت بریتانیا در حال اتخاذ تصمیماتی بر اساس احتمال دسترسی شرکت‌های فناوری بزرگ به اطلاعات خصوصی است.

شرکت چینی هواوی از شبکه ۵جی بریتانیا کنار گذاشته‌شد. دولت بریتانیا می‌گوید که این تصمیم را به‌دلیل تحریم‌هایی که دولت دونالد ترامپ بر این کمپانی اعمال کرده گرفته‌است.

تحریم‌های آقای ترامپ بر اساس این باور صورت گرفته که این کمپانی از سوی مقام‌های نظامی چین کنترل می‌شود و ممکن است مسائل امنیت ملی به‌دنبال داشته باشد. هواوی این ادعاها را رد کرده‌است.

دولت ترامپ همچنین تصمیم مشابهی درباره برنامک چینی «تیک تاک» اتخاذ کرده‌است، چون احتمال ارایه اطلاعات کاربران آمریکایی به دولت چین وجود دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی