شنود و ضبط صدای مشکوک، قابلیت جدید گوشی اندروید

این سیستم صدای آژیر آتش، گریه نوزاد و پارس سگ را تشخیص می‌دهد

منتقدان نگرانند گوگل بیشتر از آنکه ادعا کرده است، به اتفاقات زندگی خصوصی ما گوش ‌دهد-JEFF PACHOUD / AFP

گوگل به‌روزرسانی جدیدی را برای سیستم عامل اندروید ارائه داده است که با شنیدن برخی صداهای خاص از داخل خانه، اعلان‌هایی را برای کاربران ارسال می‌کند. 

این ویژگی که با به‌روزرسانی قابلیت «لایو ترنسکرایب» قابل دسترس است، به طور خودکار صدا یا صوت انسان را ضبط و به کاربر ارسال می‌کند. 

لایو ترنسکرایب اکنون قادر به شنیدن زنگ خطر دود، زنگ خطر آتش، آژیر، گریه نوزاد، زنگ در، پارس سگ، صدای شره آب، صدای باز و بسته شدن در و صداهای دیگر است. 

سپس کاربران از طریق اعلان، فلاش دوربین یا لرزش موبایل از این رویداد مطلع می‌شوند. 

این ویژگی همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا  جدول زمانی حوادث روزانه را رصد کنند و در قالب یک نمودار تمام صداهایی را که دستگاه در چند ساعت گذشته شناسایی کرده است، ملاحظه کنند. 

گوگل در یک پست وبلاگی می‌گوید: «با نشان دادن این که چه مدت زمان یک صدا شنیده شده است، این قابلیت از اهمیت نسبی آن به کاربر اطلاع می‌دهد. مثلاً کاربر می‌تواند ببیند سگش به دلیل صدای آژیر به مدت ۱۰ دقیقه پارس کرده است.» 

اعلان‌های صوتی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اما الگوریتم هوش مصنوعی روی خود دستگاه اجرا می‌شود و اطلاعات برای پردازش به جای دیگری ارسال نمی‌شود. 

این قابلیت از میکروفن تلفن برای تشخیص حداکثر ده صدای مختلف استفاده می‌کند. گوگل ادعای می‌کند که لایو ترنسکرایب همچنین می‌تواند بیش از ۳۰ رویداد صوتی را شناسایی کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین کاربران دستگاه‌های اندروید می‌توانند متن رونویسی‌شده از روی صدا را از طریق اعلان‌های متنی در ساعت‌های هوشمند اندرویدی دریافت کنند. 

لایو ترنسکرایب به طور خودکار در تلفن‌های هوشمند گوگل پیکسل نصب می‌شود، اما به علاوه می‌توان با دانلود و نصب آن از طریق فروشگاه اندروید به این قابلیت‌های جدید صوتی دسترسی یافت. 

پس از نصب، این قابلیت‌ها از طریق منوی تنظیمات قابل فعال‌سازی است. 

این اولین تلاشی نیست که این غول جست‌وجوگر اینترنتی برای ضبط و تحلیل صداهای خانگی انجام داده است. 

در ماه اوت، گوگل نرم‌افزار برخی از بلندگوهای هوشمند خانگی مشتریان را به‌روزرسانی کرد تا بتوانند به صداهایی مانند شکستن شیشه، ترکیدن روکش پلاستیکی حبابی، مخزن فشار هوا و صداهای بلند دیگر که مانند زنگ هشدارند، گوش دهند. 

افزودن این ویژگی کاربردهای امنیتی محصولات اندروید را افزایش می‌دهد. با پیشرفت این قابلیت، به جای این که دستگاه‌های اندروید تنها مجموعه‌ای از صداهای مشکوک را شناسایی کنند، روزی یک گوش همیشه‌شنوا برای کاربران خواهند بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی