زنی با انتشار ویدیوی آزارش در فروشگاه ویکتوریا سکرت ۱۰۰هزار دلار پول جمع کرد

«با من جوری رفتار کردند انگار سال ۱۹۲۰ در مرکز خرید شورت هیلز بودم»

نمایی از فروشگاه لباس زیر ویکتوریا سکرت- Bob Levey / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

زن سیاه‌پوستی که در فروشگاه «ویکتوریا سیکرت» با تعقیب و اتهام یک زن سفیدپوست (که به «کارنِ ویکتوریا سکرت» معروف شد) و سپس تماس او با پلیس مواجه شده بود، بیش از ۱۰۰هزار دلار بابت هزینه‌های حقوقی جمع‌آوری کرده است.

ظاهرا ایجیوما یوکنتای آمریکایی-نیجریه‌ای برای خرید به فروشگاه ویکتوریا سیکرِت در مرکز خریدی در ایالت نیوجِرسی رفته بوده است که با آزار مشتری سفیدپوستی به اسم اَبیگِیل اِلفیک قرار می‌گیرد.

خانم یوکنتا در میانه درگیری شروع به فیلم‌برداری با گوشی همراه خود می‌کند و بعد آن کلیپ را در یوتیوب در مجموعه‌ای به اسم «کارِن جنون می‌گیرد»، منتشر می‌کند.

«کارِن» اصطلاحی عامیانه است که در اشاره به زنان سفیدپوست طبقه متوسط که «مزیت نژادی» خود را علیه رنگین‌پوستان به‌کار می‌گیرند، اطلاق می‌شود.

بر اساس گزارش «اینسایدِر»، خانم یوکنتا می‌گوید در حال خرید لباس زیر بوده است که خانم اِلفیک به طرز ناخوشایندی در فاصله نزدیک او شروع به گشتن بین لباس‌ها می‌کند، خانم یوکنتا از زن خواهش می‌کند از او «فاصله بگیرد»، اما خانم الفیک به یکی از کارکنان ویکتوریا سیکرت رجوع می‌کند و می‌گوید خانم یوکنتا او را تهدید کرده است.

ویدیوی ناراحت‌ کننده‌ای که خانم یوکنتا ضبط کرده است، نشان می‌دهد که خانم الفیک به سمت او هجوم می‌برد، فریاد می‌کشد، و می‌گوید نباید فیلم بگیرد، و سپس به دنبال خانم یوکنتا دور فروشگاه می‌دود. او در نهایت «به اختیار خود» و بی‌آن که بازداشت یا متهم شود، از فروشگاه خارج می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کلیپ‌های بعدی شاهد تلاش‌ ناموفق خانم یوکنتا در کمک گرفتن از نگهبانان فروشگاه و پلیس هستیم. آن کلیپ‌های ویدیویی از آن پس به سرعت در دنیای مجازی همه‌بین شده است و خشم بسیاری را برانگیخته است که معتقدند این اتفاق نمونه‌ای از سیاست‌های تبعیض‌آمیز در مورد افراد از نژادهای مختلف است.

بنا به گزارش اینسایدر، ظاهرا در گزارش پلیس آمده است که آن زن «تقصیر» خود را گردن گرفته است و گفته است که با مشاهده فیلم‌برداری خانم یوکنتا از او، دچار اضطراب و وحشت (panic attack) شده است.

خانم یوکنتا در صفحه «گو فاند می» (تارنمایی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردمی) خود توضیح می‌دهد که چرا واکنش مقام‌ها به این اتفاق رضایت‌بخش نبوده است.

او می‌گوید: «با من جوری رفتار کردند انگار سال ۱۹۲۰ در مرکز خرید شورت هیلز بودم. زنی سفیدپوست به من حمله کرد و آزار رساند و نه پلیس و نه نگهبان‌ها به فریادم نرسیدند.»

او در ادامه می‌گوید: «می‌کوشم وکیل درجه یکی استخدام کنم تا این وضعیت ناروا افشا شود.»

هدف اولیه او جمع‌آوری ۲۰ هزار دلار بود، اما حامیان تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دلار به او کمک کرده‌اند.

یکی از حامیان در صفحه خانم یوکنتا نوشت: «متاسفم که وادار شدی وقت و انرژی خود را صرف مبارزه با این بی‌عدالتی‌ کنی. شما لایق رفتاری به غایت محترمانه و مؤدبانه‌اید. آفرین بر تو که از حق خود دفاع می‌کنی. من ۱۰۰ درصد از تو پشتیبانی می‌کنم.»

شرکت ویکتوریا سیکرِت با انتشار بیانیه‌ای به این کلیپ‌های ویدیویی واکنش نشان داد و گفت: «فیلمی که در فروشگاه‌ ما گرفته‌اند بسیار آزاردهنده است و تحقیقات را در این زمینه آغاز کرده‌ایم. هنگامی که این درگیری میان دو مشتری رخ داد، همکاران ما طبق مقررات، بلافاصله با مرکز اقدامات اضطراری و حراست مرکز خرید برای پشتیبانی تماس گرفتند.»

© The Independent

بیشتر از جهان