«تا این جا زنان سیاه‌پوست برنده‌اند»

جزمین سالیوان پیش از آغاز مسابقه سوپربول امسال، سرود ملی آمریکا را اجرا کرد

اریک چرچ (چپ) و جزمین سالیوانPatrick Smith/Getty Images/AFP

پیش از برگزاری پنجاه و پنجمین جام ملی فوتبال آمریکایی، گروهی از هنرمندان به اجرای زنده ترانه‌های میهن‌پرستانه پرداختند و جزمین سالیوان سرود ملی خواند. همچنین ستاره موسیقی کانتری اریک چرچ و اچ.ای.آر گیتاریست برنده جایزه گرمی «آمریکای زیبا» را اجرا کردند و ویدیوی از پیش ضبط ‌‌شده آلیشیا کیز از اجرای «یکایک فریاد بزنیم و بخوانیم» نیز پخش شد. 

(توضیح این که شعر ترانه «یکایک فریاد بزنیم و بخوانیم» را سرپرست انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان جیمز ولدون جانسون در سال ۱۹۰۰ به مناسبت تولد آبراهام لینکلن گفته است. سپس برادر جیمز روی آن آهنگ گذاشت و بیش از صد سال پیش از طرف این انجمن به «سرود ملی سیاهان» معروف شد.) 

هنگام پخش ویدیوی اجرای آلیشیا از «یکایک فریاد بزنیم و بخوانیم» -معروف به سرود ملی سیاهان- تیم شف (مانند شب افتتاحیه) و تیم بوکانیر (دزدان دریایی) در کنار هم بر خط گل ایستادند و بدین ترتیب هم‌بستگی خود را در اعتراضی صلح‌آمیز به خشونت پلیس، بی‌عدالتی اجتماعی و تبعیض نژادی به نمایش گذاشتند. 

هواداران در فضای مجازی این نمایش همبستگی ملی پیش از برگزاری بازی و نیز کت و شلوار سالیوان را تحسین کردند، کت و شلواری که ظاهراً قرار بوده شبیه لباس ویتنی هوستون در اجرای سال ۱۹۹۱ باشد. 

تا این جای کار برنده این جام ملی زنان سیاه‌پوست هستند.

خیلی به ندرت شده در جام ملی فوتبال آمریکایی دو تا از هنرمندان محبوب من اجرا داشته باشند. (جزمین سالیوان و اریک چرچ) 

دم هرکس که اریک چرچ را در کنار جزمین سالیوان قرار داد گرم.

به همین ترتیب در برنامه پیش از بازی‌ها آماندا گورمن شاعر ۲۲ساله برنده جایزه ملی شعر جوان شعری در وصف خدمات معلمی به نام تریمین دیویس، پرستاری به نام سوزی دورنر و کهنه‌سرباز نیروی دریایی جیمز مارتین خواند، کسانی که از طرف لیگ ملی فوتبال به عنوان کاپیتان‌های نمونه بازی‌های امسال انتخاب شده‌اند، چرا که تجسم عملی پیام امسال این فصل فوتبال بوده‌اند: «همه به میدان بیاییم.» 

گورمن گفت: «امروز به سه کاپیتان خود افتخار می‌کنیم به سبب خدمات و اثرات مثبتی که در این دوران بلاتکلیفی و نیاز کرده‌اند. این افراد الگو و رهبر بوده‌اند و فراتر از تمام انتظارات و محدودیت‌ها برای جامعه و همسایگان خود رهبر، شفابخش و آموزگار بوده‌اند.» 

توییتر لیگ ملی فوتبال: چه لحظه زیبایی. آماندا گورمن. 

او در توصیف رشادت‌های دیویس، دورنر و مارتین ادامه داد: «بیایید شانه به شانه این رزمندگان به پیش رویم، به کار این قهرمانان اعتبار بدهیم و به پیام کاپیتان‌هایمان گوش فرا دهیم. با شجاعت و همدلی خود به آنان ادای احترام می‌کنیم، با زندگی براساس حق و عدالت. زیرا اگر ما فقط امروز مقام آنان را ارج می‌نهیم، آنان هر روز این کار را در حق ما می‌کنند.» 

آلیشیا کیز در مصاحبه با بیلبورد درباره احساس احتمالی هوادارانش به اجرایی که قرار بود پیش از بازی‌ها داشته باشد گفت: «احتمالاً احساساتی خواهند شد، درگیر اجرا می‌شوند و شور و شوق و امید و انگیزه می‌گیرند. امیدوارم با اجرای من دل‌های مردم به هم نزدیک شود و پشتیبان یکدیگر باشند، چیزی که اکنون بیش از همیشه به آن نیاز داریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی