میشل اوباما: زنان سیاه‌پوست را یا «تهدید» می‌بینند، یا اصلا نمی‌بینند

بانوی اول سابق آمریکا پادکستی برای بحث در باره جنسیت، نژاد، زندگی و سلامت راه‌اندازی کرده

خانم اوباما بارها در برنامه‌های مختلف در مورد فشاری که به زنان سیاه‌پوست وارد می‌آید، سخن گفته است-Nhac NGUYEN / AFP

میشل اوباما در بحث پادکست این هفته خود مطرح کرد که چگونه سفیدپوستان با زنان سیاه‌پوست طوری رفتار می‌کنند که گویا آنها یا «تهدید» محسوب می‌شوند یا «نامرئی»، و این رفتار چقدر منزجرکننده است.

بانوی اول سابق آمریکا اخیرا پادکستی را برای بحث در زمینه جنسیت، نژاد، روند زندگی و سلامت راه‌اندازی کرده است و در آن به دعوت میهمانانی می‌پردازد که همسر و برادرش جزو آنها بوده‌اند.

در تازه‌ترین بخش این پادکست که با حضور دوستان او، دنیل پمبرتون هرد، دکتر شارون مالون، و کلی دیبل انجام شد، میشل اوباما به بازگویی حوادثی پرداخت که زنان سفیدپوست، سیاه‌پوستان را تهدید می‌کنند که با پلیس تماس خواهند گرفت. او به ماجرایی استناد کرد که در زمانی که «بانوی اول» بود رخ داد و گفت که چقدر بد است وقتی احساس می‌کنید دیده نمی‌شوید و اهمیت ندارید.

او گفت «ما تازه دخترها را به مسابقه فوتبال رسانده بودیم. توقف کردیم تا بستنی بخریم و به مأموران مخفی گفته بودم که کنار بایستند چون می‌خواستیم عادی باشیم...»

او ادامه داد: «یک صف آنجا بود. و باز هم تاکید می‌کنم، وقتی فقط یک زن سیاه‌پوست معمولی هستم، متوجه می‌شوم که سفیدپوستان اصلا من را نمی‌بینند. اصلا نگاه نمی‌کنند. من هم با دخترها در صف ایستاده بودم. انگار که یک زن سیاه‌پوست معمولی با دو دختر با لباس فوتبال.»

«بعد یک دفعه یک زن سفیدپوست آمد جلو ما تا سفارش بدهد. او حتی ما را ندید. و دختر فروشنده نزدیک بود سفارشش را بگیرد.»

«من هم جلو رفتم و گفتم ببخشید؟ مگر نمی‌بینید ما چهار نفر اینجا ایستاده‌ایم. آن وقت شما همین طوری می‌پرید جلو؟»

«او عذرخواهی نکرد. اصلا سر بلند نکرد که در چشمانم نگاه کند. نفهمید که من هستم. فقط فکر کرد که یک سیاه‌پوست یا چند نفر سیاه‌پوست آنجا ایستاده‌اند. یا شاید هم اصلا این را هم ندید. چون ما (از نگاه او) نامرئی بودیم.»

خانم اوباما بارها در برنامه‌های مختلف در مورد فشاری که به زنان سیاه‌پوست وارد می‌آید، سخن گفته است. او در مصاحبه‌ای با اوپرا وینفری در طول آخرین روزهای ریاست جمهوری همسرش، گفت که چگونه با بار منفی شدیدی که در طول هشت سال ریاست جمهوری اوباما به او وارد می‌شده برخورد می‌کرده است.

او گفت: «چیزهای بدی که اصلا نمی‌خواهم به خاطر بیاورم ... فکر می‌کنم ما به عنوان زن، ما به عنوان زن سیاه‌پوست، بهتر از پس آن برمی‌آییم، چرا که خیلی بلاها هر روز و هر لحظه سر ما می‌آید که اگر اجازه بدهید، می‌تواند روحیه شما را نابود کند.»

«اما مادرم همیشه به من یاد می‌داد که دختر، تو باید ادامه بدهی.  بهتر است فراموش کنی و پیش بروی. و فکر کنم تا بزرگ شوم، همین جوری بودم.»

خانم اوباما این هفته با سخنرانی در گردهمایی ملی دموکرات‌ها به صورت اینترنتی، در رأس خبرهای سیاسی روز قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنرانی او، که در آن به قتل جورج فلوید، برونا تایلور، و «فهرست بی‌پایان رنگین‌پوستان بی‌گناه» اشاره کرد، از ستایش بالای چپ‌گرایان برخوردار شد. سخنان بسیاری از راست‌گرایان را هم خشمگین کرد، چنان که مجری فاکس نیوز، تاکر کارلسون، با مقایسه او با بنیان‌گذار ساینتولوژی، ال ران هوبارد، او را به قدرت‌طلبی دیکتاتورمآبانه متهم کرد.

این مجری روز بعد از سخنرانی در برنامه تک‌گویی خود گفت: «آن چه او دیشب می‌خواست به شما بگوید این بود که او هنوز هم قربانی است. او و هر کسی که شبیه اوست. پس دهنت را ببند و هر چه می‌گوید قبول کن.»

خانم اوباما در بحث پادکستی خود که یک هفته پس از اظهارات آتشین کارلسون انجام می‌شد، با یادآوری قضیه از دست دادن نوبتش در صف و نادیده گرفته شدن، نشان داد که سیاه‌پوست بودن در آمریکا چه حسی دارد.

او گفت «سفیدپوستان آمریکا به مردمی که شبیه خودشان نیست این طوری نگاه می‌کنند. انگار که ما وجود نداریم. و اگر هم وجود داشته باشیم، خطرناک و تهدید هستیم. و این وضعیت منزجرکننده است.

© The Independent